Livet med Bazz

Alla inlägg den 4 december 2011

Av Marit - 4 december 2011 21:30

Idag skiner solen lite men det är fortfarande blåsigt. Det får bli en promenad hemma i skogen idag. Det märks att det blåst mycket den senaste tiden för det ligger en hel del träd över stigarna.


Mamma och jag tar en tur på byn och åker till julmarknaden på Zetas. Blåser tjyvkallt och är glad att man slipper stå i något stånd och frysa hela dagen. Fick två jättefina (på bilden) och ovanliga amaryllis av mamma som för tidig present. Det ska bli spännande att se hur de ser ut när de slår ut. Den ena ska dofta också! Tog en sväng till Skäris efter det och det var faktiskt inte hysteriskt mycket folk där. Det var så skönt att komma ut lite och tänka på annat.

Hittat ett nytt recept på lussebullar som jag tänkte sno ihop lite fort  på eftermiddagen. De skulle vara lite lyxigare och inte bli så torra som de annars tenderar att bli efter någon dag. Mycket smör och socker i med andra ord! Det skulle vara två paket jäst och 4 påsar saffran i dessutom.


Degen skulle vara lös men jag tyckte att den var lite i lösaste laget men tänkte att jag väntar och ser hur den ser ut när den jäst.

Och jäste gjorde den...


Har tyckt att ha en bunke på 7 liter är lite väl overkill


Men lite större ändå hade inte gjort något, haha. Degen minskade lite när jag började röra och jag fick ha i

minst 1 liter mjöl till.

 
Långt senare är till slut all deg utportionerad i formar och gräddade. Det var som en orkan dragit fram med bullar både här och där och köket fullt med kladdig saffransdeg. Som tur var blev de faktiskt väldigt goda men nästa gång tror jag att jag nöjer mig med 1 paket jäst. 2 paket saffran räcker också gott. 


 


Det var den kvällen det!


Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards