Livet med Bazz

Alla inlägg under mars 2012

Av Marit - 14 mars 2012 21:40

Ja nästan helt vanlig i alla fall. Nu när allas förkylningar äntligen verkar över efter vintern verkar det vara dags för mig. Är tjock i halsen och lite småsnorig men det kan också vara byggdamm från jobbet. Vi hoppas på det! I och med det blev det ingen träning heller i kväll. Clas skulle också bort på utbildning med jobbet så det passade ju bra.


Äntligen, äntligen fick jag bilen tvättad idag!!! Det verkar som alla har hunnit tvätta bilen nu för det var faktiskt ingen kö alls. Trots att jag körde en guldtvätt blev den inte helt ren i alla fall. Men på håll ser det ju rätt bra ut:-) Senare i vår när allt grus är borta ska jag lämna in den på tvätt av både ut- och insida. En riktig vårrustning!


Nu när snön försvunnit kom den gamla ljungen från i höstas fram igen. Kanske dags att ta bort och fylla på med fina vårblommor i stället. Men jag tror att det får bli lite varmare ute först.


Efter några dagars riktigt skönt vårväder med temperaturer på 10-15 grader på dagarna har det blivit lite

kallare igen. Betydligt kallare vindar också så det var inte så skönt på kvällspromenaden idag. Vi gick in och värmde oss med att baka Whoopies. Blev väl inte helt ok men inte lika goda som jag förväntat mig. Det receptet behöver vi inte spara!! Clas får ta med sig till tjejerna på jobbet för ett utlåtande ändå.



Nu är det hej och god natt. Önskar alla en god nattsömn        

Av Marit - 11 mars 2012 22:31

Kände mig inte fullt så energisk när jag vaknade idag som igår. Idag hann vi inte heller gå någon långpromenad i solskenet eftersom vi skulle iväg på sista passet inkallningskurs. Fördelen var att vi fick vara ute i solen när vi körde de praktiska övningarna. Idag var det mycket störning som människor med godis och leksaker och sen även vilt. Ja dött vilt i snöre alltså! Bazz skötte sig faktiskt riktigt bra och har blivit mycket gladare och kommit ur sin bubbla lite mer. Nu har vi en bra grund att träna vidare på.

Bazz var helt slut när vi kom hem och somnade gott. Även jag slumrade till i soffan en kort stund. Skönt!

Sen blev det middag på Casa Buongiorno i Huddinge centrum tillsammans med Karin, Åke och mamma. Supergott och skönt för alla att få middagen serverad ibland:-)

Av Marit - 10 mars 2012 22:37

Gick upp strax efter åtta och gick ner och gjorde frukost. Gott bröd, färskpressas apelsinjuice, ägg, te och kaffe stod på menyn. Oftast är det Clas som fixar frukost, eftersom han inte kan ligga kvar i sängen i mer än 2 sekunder efter att han vaknat och jag gärna ligger och drar mig lite på helgerna.

Varifrån energin kom vet jag inte men en kvart i nio började jag städa och kom snabbt på att fönstren behövde putstas. Gisses vilken skillnad det blev. Vi har någon form av levande ljus i de flesta fönster och det var som ospelare från dem på fönstren. Tror att kaminen bidrar till lite sotos också och insidan på fönstren var mycket smutsigare än utsidan. Nu tog jag visserligen inte utsidan på alla fönster, måste ju ändå putsa dem en gång till senare i vår. Men det var så skönt få det gjort så nu kan solen skina hur mycket som helst:-)


Vid 10-tiden var Bazz och jag redo för en långpromenad. Tog en titt i rabatten på gaveln innan vi gick och det har faktiskt börjat komma upp lite grönt.

En liten skilla på g! Snart får man börja rensa undan lite gamla löv å sånt.


Vi åkte till Sundby och tog ett varv i spåret. Inte så mycket folk där nu när de flesta verkar lagt skridskosäsongen på hyllan för i år. Inte är det något roligt väder heller, några plusgrader och ganska mulet. Men det blåser i alla fall inte så mycket. En hel del fiskare var det dock ute.


Det var så pass mycket folk på isen så att vi vågade oss ut också. Vi gick över till andra sidan och hade tänkt gå upp där och upp till kvarnen och runt lite men när vi kom till stranden där så var det öppet längs kanten så vi fick gå tillbaks och ta en annan sväng.

  

Ett band med tjoande skridskoåkare blev bra träningsmaterial. Det är ju sista gången på inkallningskursen i morgon så det är bra att få öva lite.


Har äntligen hittat en sele till Bazz som sitter bra och varken skaver eller hindrar. Kanske inte var det bästa vädret för att inviga den. Den var inte direkt ren och fin under magen efter den här slabbiga promenaden. Men man kan ju inte ha den bara när det är finväder.

 



 

På väg hem åkte vi förbi mamma för en fika och pratstund. Bazz som annars inte får äta ben i soffan hemma fick vara i mormors mysfåtölj och gnaga. Det gillades  


Precis som vi kom hem kom solen fram, fast med den även blåsten. Fortsatte städningen igen efter lite lunch och är till slut riktigt nöjd med resultatet. Efter det var det dags för nästa tur med Bazz. Solen sken och det var riktigt härligt. Det var mycket folk ute och gick och en hel del hundmöten blev det, med lite varierat resultat. Det har varit lite dåligt av träning på hundmöten då folk inte verkar vara ute med sina hundar när det är under vissa grader. Visserligen är det ju allra skönast om man inte träffar någon alls men i träningssyfte är det ju synd för vi behöver verkligen träna.

Tog en dusch och åkte sen för att handla lite middag. Tänkte återigen försöka passa på att tvätta bilen men som vanligt var det för lång kö. Får väl bita i det sura äpplet snart och ställa mig i den där eländiga kön för nu måste bilen tvättas.


Körde in gratängen i ugnen och förberedde grillen. Ungefär då kom regnet och blåsten. Riktigt ruskväder! Tur att vi hann gå en sväng innan ovädret för sen hade inte Bazz en tanke på att gå ut så länge det regnade. Blev i alla fall en himla god middag och sen bänkade vi oss framför melodifestivalen. Den vanns inte helt otippat av Loreen. Himla bra låt fast jag höll nog lite mer på Danny.   

Av Marit - 5 mars 2012 21:47

Efter en fantastiskt solig och varm helg kom kallduschen. -8 i morse och Bazz blev inte ett dugg glad över att få ta på täcket igen när han och husse gick ut på morgonpromenaden. Fick skrapa både in- och utsidan av framrutan på bilen när jag skulle till jobbet. Ska försöka ställa mig på en lite mer strategisk plats på parkeringen där solen ligger på under morgonen. Det blev ändå en fantastiskt fin dag med strålande sol igen.


Igår var det Puppy of the year 2011 i Vinterträdgården på Grand Hotel. Vinnaren i hanhundsklassen blev staffen Garpenborgs Globetrotter. Jätteroligt att det blev en staffe! Micke och Carina var också där med Marillo och gick till andra omgången men där blev det stopp. Måste ändå varit en häftig upplevelse och inte alla förunnat att bli inbjudna heller. Det som krävs är att man blivit BIS-valp på någon av länsklubbarnas utställningar under året.

Kastade mig iväg till dagens pump-pass efter jobbet trots att lusten inte var överhängande. Det gick riktigt bra trots allt och jag har kommit på att om man lassar på lite extra vikter på stången när man kör ben så känns inte utfallen så vidriga sen. Mycket nöjd med det konstaterandet då jag verkligen ogillar utfall.

När jag sen kom hem hade Clas lagat iordning fiskbullar i hummersås. Å jädrans va gott det var:-) Länge sen vi åt det nu och jag kom faktiskt på att jag längtade efter det i förra veckan. Konstigt kan tyckas men jag gillar det verkligen 

Av Marit - 3 mars 2012 17:36

Idag var det dags för årets första utställning. Terrierklubben ordnar som vanligt så här års i Sollentuna. -2,5 och strålande solsken, underbart! Ca 57 staffar anmälda.


Eftersom Bazz nyss fyllt 2 år så är det premiär för oss i öppenklassen. En lyckad premiär visade sig. Av domare Pia Lundberg fick vi denna kritik:

2-årig hanhund i mkt god balans. Utm typ, bra skallparti. Kunde vara ngt mer utfylld under ögonen (botox nästa alltså:)) Bra ben och fötter. Välformad kropp, bra lårbredd. I fin kondition.


Med det vann vi alltså öppenklassen . Vi blev tyvärr oplacerade i konkurrensen om Bästa hane men man kan ju inte vinna jämt (trots att vi hoppades jättemycket) 



Vi var också med i Kronsäter´s uppfödargrupp tillsammans med Gigolo, Casper och Åsa. Där blev vi tvåa efter Garpenborgs.


I stort gick det bra för Kronsäter´s alster (Gigolo tog cert:-))) men bäst gick det faktiskt för Cometen BeeBee som blev både BIR OCH Champion idag. Jättegrattis till BeeBee, Petra och Thomas , det var ni verkligen värda  


På väg hem släpptes Bazz och jag av lite tidigare så att vi kunde promenera den sista biten hem. Det var så himla skönt att komma ut i solen. Vi gick ut på Långsjön där isen låg blank och fin. Jo, jag kollade så att det var folk på isen innan jag gick ut annars hade jag inte vågat chansa.


Fick också ett mms från mamma med bild på hennes utslagna vintergäck. Blir man inte vårvarm i kroppen så säg:-)



Ännu ett vårtecken fick vi via mms från Maggan. Gänget ute på holmen, vilken underbar dag det fick! Synd

att vi inte kunde vara med men snart så...

            

Av Marit - 2 mars 2012 18:15

Äntligen är arbetsveckan slut. Det har varit mycket och rörigt den här veckan men fort gick den! Mina fina tulpaner har blommat ut till fullo och värmer varje gång man kommer in i rummet. Sol ute - sol inne:-)


Fick sms från Systembolaget om att min beställning kommit.



Blir nåt att ställa fram frostigt kyld i sommar. Hoppas bara att den smakar gott också     


Bazz åkte på ett vårbad också eftersom det är utställningsdags i morgon    

Av Marit - 1 mars 2012 20:31

Å himmel så vackert det var i morse! Bazz och jag mötte dagen mot en knallrosa himmel. Det blir ljust fort nu så i morse var det nästan att vi glömde av att vi måste in och äta frukost och ge oss av till jobbet.


Igår kväll var vi på föreläsning med Fredrik Steen, "Lär dig kommunicera med din hund på ett sätt som den förstår". Det var riktigt underhållande och han drog roliga och tänkvärda paralleller med hur människor kommunicerar sins emellan. Man blev också påmind om att belöningen är oerhört viktig, främst då den sociala.



Har skaffat en ny aktiveringsboll till Bazz. Eller boll å boll, det är en fyrkantig tärning:-)

Den är av lite mjukare plast och låter inte lika mycket som den andra kulan. Den är också lite större och åker

inte under alla skåp och hyllor. 


Hålet är tillräckligt stort så att hans mat får plats i den också. Supert tycker jag och Bazz älskar den (eller är det bara godiset??)

    

  

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards