Livet med Bazz

Alla inlägg under juli 2012

Av Marit - 20 juli 2012 21:00

Ännu en solig och varm dag till mötes. Redan tidigt är det varmt och kav lugnt. Vi hoppar över morgondopp och frukost och ror över till Stor sten för en prommis innan det blir för varmt.

Vi tar vägen till Långvik och stannar för ett dopp

Det är stilla även där och vi möter endast några som ska ner och hämta tidningen.

En fin ring har slagit sig runt solen

Vi fortsätter vidare till Uppeby och tar där vägen genom skogen tillbaka till Nore och vidare till Stor sten. En härlig promenad på ca 9 km. En bra sväng som vi ska gå flera gånger.

När jag kommer hem har den nya dörren även fått målade brädor och foder.  Det blev verkligen fint och det här är det bästa som hänt på länge.

Bålgetingarna som har bo över diskbänken håller på att utrota sig själva. Ännu en har drunknat i handfatet.

Det är otroligt vilka soldater de ser ut som nästan med sköldar i ansiktet. Har inte sett till någon mer efter det och jag undrar om det var den sista.

Senare på eftermiddgen åker Åke och hämtar mamma och syrran vid Bullis. På väg ut hade de ett otroligt regnväder utan dess like. Vi har dock bara haft sol. Det är en fortsatt fin kväll och vi äter middag ute.

Av Marit - 19 juli 2012 20:45

Ännu en dag full av solsken.

Killarna jobbar hela dagen för att få altandörren på plats. Ska bli så himla skönt att få dit den och slippa gå runt huset för att komma till baksidan. Plus att man inte behöver skicka disken genom fönstret längre.

Äntligen har de varit här idag och fixat elstolpen som föll i höststormen.

Bazz sträcker ut sig i solen.

Clas och jag firar 9 år ihop idag och lämnar med varm hand över Bazz till Åke och åker till "Verssan" på Sandhamn och äter en underbar middag. Man blir alltid lika förundrad över hur mycket folk det ligger inne i hamn när det är fina dagar. Hade jag båt för att bo i hade jag hellre hittat en fin vik att ankra upp i än att ligga och trängas i Sandhamn.

Av Marit - 18 juli 2012 15:15

Strålande sol hela dagen. För första gången på semestern kan man ligga vid stranden och sola. Underbart att äntligen få känna lite värme.

Åke räddar en liten svalunge som har kommit för nära vattenytan vid provflygningen och ramlat i. Den får sitta på stolen och torka lite i solen tills den kan flyga vidare.

Resten av familjen sitter vid Rosendahls brygga och väntar.

Senare efter frukost åker Clas och Åke till Vindö för att köpa bräder. Det är för varmt för promenad på Runmarö idag så Bazz och jag tar en heldag vid stranden. Han tycker ju också att det är skönt att ligga i solen men mellan varven blir det skuggan och ett svalkande bad.

Till lunch hittar jag några potatisar i kylskåpet som är kvar sen sillunchen igår. Lägger dem på två knäckemackor och tar en kall öl till och sätter mig på trappen och njuter. Å vilken härlig känsla det var! En känsla av semester, solsken, lugn och harmoni.

Efter lunch känner vi att vi måste göra något så Bazz och jag tar snurran och åker lite. Vi hoppar i land på Smultronkobb och utforskar. Bazz dammsuger ön men vi gör inga roliga strandfynd förutom några gäss.

La båten i en annan vik så att vi kan plaska runt lite i den här. Det är inte så mycket vind idag så några jättevågor för Bazz att fånga blir det inte.

Vi ror så småningom hemåt och ser när Tompa får sin nya brygga levererad. Vi hoppas att den ska hålla bättre i vinter än den förra.

Senare på eftermiddgen går vi över till Haglunds. Det blir en drink på bryggan i solskenet.

Lite svalt i vinden blev det så det var bara till att flytta hela rasket lite längre in på bryggan. Fantastiskt

trevligt:-)

Av Marit - 17 juli 2012 15:00

Något växlande molninghet och lite blåsigt. Efter frukost åker Bazz och jag till Runmarö för den vanliga "Nore-svängen". Kommer hem lagom till sillunch. Clas och Åke har börjat reparera bryggan i Långvarpet. På eftermiddagen har vädret slagit om till betydligt soligare och skönare.

Senare på eftermiddagen kommer Lalle, Maggan, Micke, Maggans son Mattias och hans flickvän Marie över. Det blir en trevlig stund i solskenet.

Innan middag går vi ner till Långvarpet för att skåla in den "nya" lagade bryggan. Det är en sagolik kväll och vi hade kunnat sitta där läänge.

Av Marit - 16 juli 2012 14:30

Clas, Bazz och jag möter Åke i Bullis för att ta båten ut till holmen. Karins semester är slut så hon har börjat jobba igen. Vi kommer ut ganska sent så det blir korv med bröd till middag.

Kvällen ägnades sen åt intensiv diskussion om köksrenoveringen.

Bazz ligger och sover på sin fäll som han hade när han var valp.

Kanske för fullt i bädden för att han ska få plats

Av Marit - 15 juli 2012 23:30

Efter frukost var det återigen dags för rundvandring och nya äventyr.

Jenny och Love på trappan.

Framsidan

Stallet

Utsikt från sovrummet.

Tillhörande hage

Där betade den fd cirkushästen Viktor tillsammans med några andra.

Har länge velat köra traktor och trot eller ej men Niklas hade köpt en och fixat till den till den finaste traktor som någonsin skådats. Påminner om när jag målade om mammas gamla fina monark och målade även den skinande röd. Killarna körde alla maskiner igår så nu måste jag åka i kapp.

På uppfarten står en fin gammal ek med en riktig cirkel runt om.

Men vi tar det från början. Först ut var jag på fyrhjulingen. En otroligt rolig leksak att åka runt på, ungefär som en skoter på vintern.

Efter att jag åkt runt måste ju planen harvas. Det blir några varv med traktorn.

Även gången ut måste ju också göras fin.

Backas på plats;-)

Lycklig var jag!!!

Fin vallmo på sluttampen av blommningen

Sista paret ut var bobcatén. Framåt.

Tömma skopa på hög

Även syrran tog ett varv och flyttade ett lass.

Efter körning av alla maskiner är det dags att tacka för oss och åka hem igen. Tack för gästgiveri och mycket roligt åkande.

Av Marit - 14 juli 2012 23:00

Efter frukost drog Karin, Bettan och jag neråt landet för att åka till Tyskland och bunkra sprit. Efter många långa mil var vi framme på Calle. Det rådde viss förvirring ett tag när vi kom in. Var tvugna att gå några varv för att se vad som fanns innan vi började väljva. Vi lastade på efter bästa förmåga och lyckades packa bilen full (vem trodde annat).

Efter drygt 11 timmar i bilen kom vi äntligen tillbaka till Rännenäs Gård fullastade med dricka. Killarna, som var törstiga, hade fixat supergod fisk till middag. Hälleflundran var outstanding! En fantastisk middag och en skön kväll på den underbara verandan.

Tack tjejer för en rolig och händelserik dag, och speciellt tack till syrran som körde hela vägen

Av Marit - 13 juli 2012 22:45

Efter frukost städade vi och plockade ihop. Vi åker hem och Viktor ska komma ut med 7 kompisar. Efter ompackning åker vi ner till Nicke och Bettans nya landställe i Skottorp, Halland. Vi kommer ner sent på kvällen  men hinner sitta ute på deras mysiga veranda en stund innan det är läggdags.