Livet med Bazz

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2012

Sandhamn

Av Marit - 9 augusti 2012 22:47

Tror att det regnat i natt. Lite småmulet när vi vaknar så det gick snabbt att ta morgondoppet (fortfarande 16 grader. Börjar undra om det är en fejktermometer där sträcket är påritat).

Vi äter frukost lite snabbt och tar sen båten över till Stor sten. I Långvarpet är det full aktivitet då Rosendahls lagt nät och det är dags att ta upp dem. Möter Pernilla i kajaken på vägen över. En perfekt dag att paddla runt.

Vi går den gamla vanliga numera "kortrundan", på rekordtid. Det gick till och med så snabbt så att tanten i telefonen, som berättar hur långt man går, tappade bort oss ett tag så vi vet inte hur långt vi gick men ca 5,5 km på ca 50 minuter.

När vi kom hem hade Rosendahls dragit upp näten och fått några små aborrar. Bazz har aldrig sett en levande fisk på så nära håll förut och var ju tvungen att stoppa ner huvudet i hinken och putta på dem lite så att de sprattlade till. Han tog till slut upp en men där satte vi stopp.

Dumt att ta ett morgondopp innan promenaden. När vi kom tillbaka var vi ju tvungna att ta ett till. Sen gjorde vi oss i ordning för att ta en sväng till Sandhamn. Vi åkte tillsammans med Ulla, Björn och Lalle i Kroghs båt. Så här dags på säsongen är det inga större problem med båtplats.

Innan vi gick och åt tog vi en sväng till bageriet och köpte Sandhamnslimpa och seglarbullar. Kerstin fyller år i dag så Ulla köpte 15 seglarbullar! De är ju något fler än oss trots att inte alla är ute

Vi satt ute förstås och åt en underbar och mycket mättande lunch.

Björnes verkstad. Han satt i trappan till puben när vi kom och såg än mer sliten ut än på teve.

Vi gick stranden tillbaka och kollade lite kläder i bodarna. Ganska utplockat så vi gjorde inga fynd.

Gick vidare till baren efter macken och tog varsinn öl. Där kostade en "Staro" över 65 spänn. Kostar ca 14 ;- på systemet. Snacka om kommers!!

Ganska mysigt har de gjort där i alla fall. Inte så många lyxbåtar inne att titta på men skönt att det stillat

sig lite.

Undrar om det här är en sorts klematis. Skulle passa hemma vid vår spaljé i alla fall.

Bröllopsbåten ligger inne. Hade varit kul att ta en sväng då det snart är 7 år sedan.

Kommer hem framåt eftermiddagen efter en väldigt trevlig lunchtur. Vilken tur vi hade som fick följa med

Lalle kommer över på drink för troligen sista gången denna semester. Solen skiner och förgyller stunden ytterligare.

Bazz tuggade lite på ett gammalt ben, grävde ner det i jorden, grävde sen upp det och åt upp det. Behövdes väl lite patina  .

En lugn och fin kväll.

Sprungit på några kantareller. Ska nog ge mig ut i morgon efter mer. Tror att Thunes har åkt hem så vi kanske vågar oss över på deras sida nu

Mamma ringer när vi ska börja med maten och säger att Ulla Krogh är på teve. När vi väl får fart på teven så är det mycket riktigt Ulla. Det är "vem vet mest" och hon är riktigt duktig men kommer tyvärr inte med till finalen. Festligt