Livet med Bazz

Direktlänk till inlägg 26 december 2013

Annandag

Av Marit - 26 december 2013 00:57

+3 grader på morgonen och man kan ana lite frost i gräset. Man börjar komma in en skön ledighetslunk och har börjat skjuta på timmarna lite. Även Bazz är lite trött på mornarna så alla är ungefär i samma fas.

Lite sol kan man ana idag så det gäller att ta sig en promenad medan det håller i sig. Så en bit efter frukost åkte Bazz och jag till Riksten för en promenad. De är klara med en del av bygget som pågått där hela förra vintern och sommaren. så nu är det lättare med parkering och ta sig ner till fältet.Solen är mest bakom molnen men är ändå där och det är lite friskt i luften. Det ligger en hel del dimma över fälten.

 

Vi går en sväng runt fältet och går sen under järnvägen över till spåren ftill/från Lida. Några joggare och några promenerare, med och utan hund, möter vi men det är ingen rusning precis.

Ibland när man kommer ut och börjar gå, speciellt i skogen eller i alla fall inte i bostadsområden, får man en härlig känsla som gär att man inte vill gå in. Kan ju bero på att man bara suttit inne och soffat när man inte varit ute med hunden. När vi gick tillbaka mot bilen var det några rullskidåkare som åkte på den gamla landningsbanan. Det låter ju lite när de sätter i stavarna och rullar framåt och Bazz tycker att det där ljudet är konstigt och måste undersökas. Därför tog vi en lite omväg genom skogen (eller snarare urskogen med sly och annat bråte). Dimman ligger fortfarande kvar även fast klockan passerat lunch. Men så pös ju solen iväg också!

 

8,5 sköna kilometer blev det idag enligt den talande mätaren (RunnKeeper). Förr fanns bara amerikansk engelska som talröst men nu finns brittisk engelska (vilket jag valt) så nu är det en len brittisk stämma som talar om hur långt man gått. Marvelous:-)


Idag är det fem år sen pappa dog. Det var en speciell natt, förstås. Tänker ofta på den kvällen/natten mot annandagen och hur saker och ting får sin förklaring när man tänker på det i efterhand. Tänker också ofta på den sista gången jag hälsade på honom på juldagen där han låg på Långbros palliativa vårdavdelning  och de efterföljande timmarna. Den handkram innan vi skiljdes och som skulle bli vårt sista möte i kontaktbart tillstånd . Jag tänkte inte så mycket på det då men efteråt med facit på hand så förstår jag varför känslan var speciell. Pappa låg bara inne i några dagar men han ville inte att man skulle slösa bort sin tid med honom utan han ville nästan att man skulle gå hem redan innan man kommit. Jag minns att jag tänkte att i morgon ska jag ta med mig ett  korsord eller nåt och sitta där hos honom och småprata lite mellan varven trots att han tyckte det var bortkastad tid på honom. Men han ville annorlunda. När de ringde på kvällen och sa att han blivit sämre åkte mamma och jag dit och trodde att det skulle bli långdraget. Därför åkte jag hem efter en stund för att lösa av mamma dagen efter. Hade lite svårt att somna när jag väl kom hem men somnade till slut. Ungefär en kvart efter jag somnat ringde mamma och sa att det var över för en stund sedan. Jag tror att det blev precis som pappa ville ha det! Fridfullt och stilla var det i alla fall. 

 

Jag hoppas verkligen att de har ett fotbollslag i himlen och att de spelar sådär schysst som de gjorde förr i tiden!   


Så ikväll tänder vi ett ljus för pappa och alla våra andra änglar som finns där uppe och väntar på oss.

 

 
 
Ingen bild

Syster Yster

27 december 2013 08:30

Pappa spelar fotboll med Brage - för dä ä laget:-)

Marit

27 december 2013 18:25

Precis ;-)

 
Ingen bild

ewa.mellberg@sverige.nu

27 december 2013 20:43

Nu blev jag rörd ! Vad fint skrivet ! Känns så "välbekant", för min pappas sista dagar var på samma sätt, att man inte skulle slösa tid på honom. Jag inbillade mig att han inte orkade vara social helt enkelt o att han kände att det var dags. Förmodligen helt slut i både kropp o själ......
Kram Ewa

Marit

28 december 2013 23:24

Ja du har nog helt rätt där Ewa! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marit - 16 april 2017 14:45

Om det var en fantastisk dag igår så är det raka motsatsen idag. Iskallt och snöyra som kommer och går.      Vi hade tänkt att åka hem i eftermiddag efter lunch men nu diskar syrran i kylan och vi andra packar ihop det andra. Sen åker vi hemåt ...

Av Marit - 15 april 2017 14:15

En underbar morgon om än något kyligt i luften.        Efter frukost går vi ner till stranden och sätter oss och löser melodikrysset. Riktigt skönt men sen går vi uppåt.    Här uppe var det riktigt gott att vara. Här är det lä och solen ...

Av Marit - 14 april 2017 22:00

Vi har tur att vinden ligger på N- N/Ö så vi har lite lä på vår sida. Srpinger på årets, för mig, första tussilago på ängen. Ett sant tecken på åt vilket håll det faktiskt går. Även om man tvivlat många gånger i år.    På insidan blåser det orde...

Av Marit - 13 april 2017 20:45

Efter frukost åker Karin, Åke, Clas, Bazz och jag ut till holmen. Det är gråmulet hela vägen men när vi kommer ut till Bullis skiner solen emot oss. Det är inte direkt någon vårvärme ute så det är som vanligt obetalbart att stänga dörrarna i båten oc...

Av Marit - 15 januari 2017 22:51

En solig och fin dag med ca -4 och lite snö kvar på gräsmattorna. Clas och Bazz är ute på promenad och jag ligger i soffan och kollar i kapp en serie jag följer. Tycker mig se en gestalt i trädet som borde vara en domherre och mycket riktigt är det b...

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Skapa flashcards