Livet med Bazz

Alla inlägg under juni 2014

Av Marit - 12 juni 2014 08:15

Idag blev det äntligen officiellt på SKK. Blir glad igen   

 

Av Marit - 11 juni 2014 10:15

Idag åkte jag lite tidigare från jobbet för att hämta Bazz. För en gångs skull var den engelska bulldogen Sture vaken. Han ligger alltid utslagen och sover annars. Ovanligt nätt och fin för att vara bulldog. Efter flera dagars kanonväder så hann vi inte iväg från dagis förrän det började droppa. Typsikt!

 

Sen åkte vi vidare ut till Ensta på Ekerö tillsammans med kollegan Anna Karin som har sin häst Nicke där. Bazz tycker ju att hästar är himla spännande så det ska bli kul att se hur han reagerar på riktigt nära håll. Vi var och hämtade Nicke och hans kompis i hagen.

 

Gulliga Nicke förstår att Bazz är lite avvaktande men nyfiken och sänker ner sitt huvud och håller det still så att Bazz kan komma nära och hälsa. Tror att de båda fattade tycke för varandra.

 

Nicke har myggtäcke på sig i hagen idag och texten buzz-off passar ju bra med tanke på dagens besök.

 

Vi hängde med ut på promenaden och de gick fint tillsammans. När Anna Karin travade iväg och sen stannade vände Nicke genast om och kollade att vi var med och han ville inte gå för långt i från oss. Gulligt! Vi försökte få en fin bild på killarna men det var inte helt lätt. Den här blev i alla fall fin.

 

Sen var det min tur att rida. Jag hade kanske tänkt att få sitta upp och skritta lite men det tänkte inte Anna Karin. Vi började gå lite och sen sa hon - nu travar du iväg här en bit. OK tänkte jag och vi for iväg. Shit va länge sen det var. Räknade ut på vägen ut att det var ca 20 år sedan jag red sist. Vi körde på och sen efter en stund galopperade vi också. Red säkert en halvtimme och det var supermysigt. Nicke var så himla snäll och försökte inga trick när det inte var matte som red.

 

Sen fick proffset ta över igen. När jag hoppade av kände jag mig som Zeb Macahan, hjulbent och stel. Nypmärken på vaderna från stiglädren också men det var det värt.

 

Bazz ser så himla liten ut när han sitter framför Nicke. Båda tittar i alla fall åt samma håll den här gången. Bazz var lite oförsiktig runt Nickes ben när vi var ute och red men Nicke hade full koll på Bazz som tur var. Bazz fattar inte riktigt hur illa det kan gå om man får en spark eller blir trampad på av misstag.

  

Vi hade tur med vädret. Det regnade lite när vi hämtade hästarna men när det väl var dags att rida ut så blev det fint igen och lite kvav och fuktig värme. Flera timmar senare åkte vi lite trötta men mycket nöjda hemåt i värmen.  

Av Marit - 9 juni 2014 22:30

Snacka om att det varit en varm dag idag. Rena högsommarvärmen och så himla underbart. När det väl slår över så görs det regält.

Häcken blommar jättefint just nu och den har repat sig bra efter den snöfattiga vintern. Ut mot gatan är den inte fullt lika fin så det tar väl ett par år till innan den är jämn och fin. Lite högre hoppas jag att den blir också.

 

Blommorna är så underbart vackra.

 

Nu blommar även gullregn. Det är också en av mina stora favioiter bland träd. Hade jag en stor trädgård skulle jag absolut ha ett sånt träd.

 

Clas är i Västervik så vi är ensamma hemma i kväll. Sitter ute på baksidan och det är alldeles ljummet ute. Både syrénen och kaprifolen bredvid doftar underbart. Det kommer i doftskov och det är bara så att man blir salig. Bäst att passa på för att snart är de överblommade.

 

Kaprifolen har slingrat sig in bland syrénens grenar och stortivs. Vem skulle inte göra det!

 

Bazz fick ett sommarbad tidigare och ligger inne och torkar. Annars får man ju torka honom med hårtorken men det behövs inte nu när det är så här varmt. Sitter ute till 21.30 men då tar batteriet på datorn slut och jag har lite kvar att göra så då går jag till slut in. Vill ha fler såna där underbara kvällar när det känns som att man sitter inne och det är ljummet fast man sitter ute.

  

Av Marit - 8 juni 2014 09:45

Varm och skön dag. Stort Grattis på födelsedagen Helene   

 

Det städas mest hela dagen då det är midsommar nästa gång Löfgrens kommer ut och lite fint måste ju göras innan gästerna kommer. Vi andra kommer ju ut nästa helg så vi kan ta det lite lugnare. Har nu konstaterat att det är ett rödstjärtspar som häckar på taket över altanen. Så fina fåglar men omöjliga att fånga på bild om man inte ska sitta vakt. De är ständigt i farten och tycker väl att det är lite mycket spring på oss men de verkar ändå tycka att det är okej för att stanna kvar.


Idag döptes också prinsessan Leonore Lilian Maria, hertiginna av Gotland, i Slottskyrkan på Drottningsholms slott. Till skillnad mot när hennes mor döptes var hon tyst och sov i princip hela tiden.


Bazz och jag tar den vanliga rundan. Han passar på att bada lite.

 Vi sätter oss på udden och bara njuter lite. 

 Rätt som vi satt där, Bazz i mitt knä förstås, hörde jag något komma emot oss i luften. Vi satt lite bakom en höjd så det var först när de var ett par meter ifrån oss som vi såg dem. Åtta svanar kom flygandes på låg höjd.

Med kameran på ryggen och en hund i knät fick jag inte till någon bild förrän de åkt långt förbi. En riktigt mäktig syn faktiskt.

 

 En kanotist kom förbi utanför där vi satt och Bazz gick ut för att möta. 

 Vem var han? Varför stannade han inte?

 

 Till slut var vi tvungna att åka hem. Vi äter hämtmiddag hos Löfgrens och det är en underbart skön kväll.

   

Av Marit - 7 juni 2014 22:30

Konstigt, idag är det bara lördag men man fick känslan av söndag när man vaknade. Clas åker och hämtar Karin och Åke i Bullis vilka varit hemma och firat student och födelsedag. Dagarna har varit varma men kvällarna ganska svala. Vi äter i alla fall middag ute, första för i år men hoppas inte den sista.


   

Lite skeptiska men det gick ju faktiskt väldig bra.

Av Marit - 6 juni 2014 12:54

Idag är det Sveriges nationaldag vilken vi tillbringar på holmen. Lite växlande molnighet på förmiddagen men nästan ingen vind. En skön dag.

 

Gick till insidan för att kolla svanarna. Såg att hanen låg i viken så vi smög sista biten fram.

 

På udden ligger mamma svan med sina ungar. De hör ju oss förstås och börjar gå i vattnet.

Förra helgen låg både mamma, pappa och då sex stycken ungar på udden på kobben utanför. Typiskt nog hade jag inte med mig kameran just den gången vi gick dit. Idag är det endast tre ungar kvar. Jag hoppas att de kommer överleva. Med tanke på hur lågt vatten det fortfarande är så är det i alla fall inga problem att få tag i mat.

     

När de har simmat ut en bit i vattnet släpper Clas Bazz som efter en liten stund också får syn på dem. Han jagar ju duvorna hemma och tyckte väl att de där små dunbollarna var ungefär detsamma. Bort skulle dom i alla fall!

 

De var ingen risk att han hade fått tag på dem men mamman fräste och markerade. Jag hade nästan velat se hans reaktion om mamman hade vänt sig om och kommit emot honom. Så himla kaxig tror jag inte att han hade varit då minsann.

 

Vi gick hemåt igen. Inga skrakbarn har vi sett än heller.  Mötte husse i Långvarpet och inspekterar ängen som var nyklippt för två veckor sen.

Dags att klippa igen men blommorna har verkligen kommit fram.

 

Men först vill Bazz leka lite. Att bli jagad är roligast tycker Bazz och husse hänger på. 

   

Lite närkamp med pinnen och sen i väg igen.

             

Fortsätter hela vägen upp till stugan också.

 

Bazz som annars är så trött på mitt fotande av honom och alltid vänder sig bort eller gå därifrån så fort jag ska ta kort har ovanligt många gånger den här helgen stått still och tittat åt mitt håll. (Ingen sa dock något om att se glad ut)

 

Ja lite titta bort också

 

Ja nä nu får det räcka för den här gången

 

Förbereder middagen, Bazz hårdbevakar sina intressen. Med lite tur slår någon till skärbrädan så att biffarna hamnar preciiis där han står. Jorå ingenting är omöjligt :-)

 

Skulle sopa på trappan och lyfte lyktan en halv decimeter och slant. Kras sa det men lös fint i mörkret gjorde den ändå.

 

Får hoppas att jag hittar en ny till kompisen på andra sidan.  

God natt Sverige!


#Sverige #svenskaflaggansdag #sverigesnationaldag #swedishnationalday

Av Marit - 5 juni 2014 22:00

Sista halvdagen för den här våren. Det har verkligen varit en vår för arbetstagarna i år. Hemma har grannarna på andra gaveln lånat "vår" gräsplätt för att fira dottern Lovisas student. Lite för trångt att vara både inne eller på baksidan hemma och det är ju utmärkt plats att vara på.

 

Lovisa fick en bil av föräldrarna och hon kan bara inte tro att det är sant. Hon blev så himla glad så nu gäller det bara att ta körkort också.

  

Clas, jag och Bazz packar och åker mot Bullis och holmen. När vi närmar oss näsudden kör vi solen men framför oss är det en vit vägg. Ju närmare Rönnkläppen vi kommer ju närmare dimman kommer vi. Det är helt vitt på vår sida men det är ändå inte så att man tappar orienteringen.  På bara några minuter medan jag pratar med mamma i telefonen så ser jag hur dimman bara far bortåt mot Nore och in kommer klar och frisk luft.

 

 Lite disigt i horisonten fortfarande men annars klart.

 

Bazz leker med ben medan vi fixar maten.

     



Av Marit - 4 juni 2014 23:59

I kväll var jag och Bazz i Skärmar och tränade rally med de andra tjejerna. De flesta är ju staffar men även portisen Gibbe (Gibson) var med. Han sysslar inte så mycket med just rally så det blev inte så många skyltar för honom. Kan bero på att han ser lite dåligt med den där luggen haha. Söt är han i alla fall :-)


 

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards