Livet med Bazz

Alla inlägg under januari 2015

Av Marit - 9 januari 2015 18:45

Första arbetsveckan, som endast bestod av tre dagar, avklarad. Skönt att starta med en kortvecka. Clas är kvar i Piteå så det blir inte mycket till fredagsmys. Har varit en hel del fel som jag försökt lösa så jag är ganska trött i huvudet. Men nu har vi en skön helg framför oss.


Tänder ängeln för Elsa som somnade in idag, på pappas namnsdag. Elsa och mamma växte upp i Stora Skedvi i Dalarna och jag har många kära minnen av henne. Hon var väldigt snäll och lite tokrolig. Jag var ganska liten när vi umgicks som mest och Elsa hittade alltid på lite busiga saker när vi var i Skedvi. Att bara vara i där var spännande med alla saker som fanns i huset, för att inte tala om gamla ladugården och verkstaden.


Kommer speciellt ihåg när jag fick följa med Elsa ner i källaren där ett extra kylskåp stod. I den fanns en tårta, jag antar att någon fyllde år, och Elsa drog med fingret i grädden och stoppade i munnen. Sen fick jag göra likadant. Med tanke på att Märta var lite sträng var jag lite rätt för att göra det som egentligen var "förbjudet". Mycket spännande för en liten. Kommer inte ihåg resten av den dagen utan endast den enskilda händelsen så jag antar att vi inte fick skäll för det vi gjorde (troligen fixade Elsa till det innan den togs upp). Kan fortfarande känna hur det luktade där nere och hur det såg ut. En gigantisk mangel fanns där också förutom alla burkar av inlagda saker och syltningar mm.

Hoppas att hon nu har det bra och busar med sina änglavänner. 


    

Av Marit - 6 januari 2015 22:30

Sista helgdagen för den här jul- och nyårshelgen sen väntar tre dagars arbete innan det är dags för helg igen. Bortsett från att jag varit dunderförkyld och tjock i halsen i princip hela ledigheten har det varit kanonskönt med så lång ledighet. Har nog aldrig varit ledig så länge vid den här tiden förut. 14 dagar och det med endast två semesterdagar. Har inte gjort allt jag tänkte mig, som att rensa bland kläder, böcker mm men man ska ju ha något att göra resten av året också   


Full aktivitet bland fåglarna i trädgården i dag. Mest koltrastar och en och annan småfågel.

 

Köpte faktiskt en ny assistent till mig själv i julklapp. och den måste testas.     

Gjorde blåbärsgrottor och bullar med två olika fyllning. Frågan är nu bara vem som ska äta upp allt. Clas har åkt till Piteå och till jobbet vågar man väl knappast ta med dem. Så här direkt efter nyår brukar de flesta vara ståndaktiga och ska inte äta något onyttigt. Plats i frysen har jag knappast heller. Jag får väl äta upp så många jag kan helt enkelt!

 

Av Marit - 5 januari 2015 22:00

Efter frukost satte jag mig i soffan för att fixa nåt innan Bazz och jag skulle ut och gå. Hörde plötsligt hur det likson stampade eller bankade på altanen. Tittade upp men där var ju ingen. Tänkte att det var hos grannen man gjorde något. Ändå lät det inte som hos grannen men.... Bankandet fortsatte och jag gick och tittade om det var någon i förrådet på baksidan men ingen där. Till slut tittade jag ut på altanen. Där sitter hacke och hackar i vattenskålen där vattnet nu frusit till is.

 

 

Jag gick ut och hämtade skålen och ersatte med färskt vatten. En stund senare var det stänk runt hela skålen så någon tog sig nog ett litet vinterbad   


På kvällen var vi bjudna hem till Maggan och Lalle (vi bjöd mer eller mindre in oss själva). Vi har ju bara stått utanför och glott in genom fönstren så vi kände det var dags att få se insidan också.

 

Verkligen ett jättefint och fräscht hus. Som vanligt går tiden fort när man har trevligt. Hoppas att vi ses snart igen   

 

Av Marit - 4 januari 2015 22:00

Måndag och klämdag. Snart slut på ledigheten så det gäller att njuta. Var i KK en stund och åkte hem precis innan skymningen. Himlen var mörkt klarblå och en stor rund lite gul måne lyste upp. Så himla fint var det. Kunde ju inta ta kort medan jag körde och innan jag  kom hem hann det mörkna. Månen lyste lika fint men den var inte lika stor och det magiska ljuset borta.

 

Men vad gör det för i kväll fick vi äntligen komma hem till Ludvig och hälsa på i hans nya lägenhet. Så fin lya och jag minns den lyckan när man flyttade in i sin första riktigt egna lägenhet. Hoppas att han kommer trivas bra där.

 

Av Marit - 1 januari 2015 12:11

Nu lämnar vi en nästan helt grön fjällvärld i +4 och lätt regn en dag tidigare än beräknat. Hade hoppats på lite mer snö och kyla men det har ändå varit några sköna men blåsiga dagar.


Vinden har mojnat men töandet fortsätter. Att åka skidor är inte längre ett alternativ och Tilde har möjlighet att åka till fjällen med en kompis om vi kommer hem i kväll. Dit hon ska är det snö och kallt och fullt möjligt att åka skidor. Det är klart hon ska dit.

   

Den här stenen såg vi inte röken av när vi kom men nu gick den inte att missa. Tack för lånet av stugan, hoppas vi ses igen. 

 

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Skapa flashcards