Livet med Bazz

Alla inlägg den 9 april 2016

Av Marit - 9 april 2016 20:00

Idag var Bazz och jag på rallytävling i Bro-Håbo. Clas är i Piteå och kan därför inte hänga med och skjutsa och heja. Det var en stor tävling med dubbla starter och dryga 50 ekipage i båda grupperna för vår klass. I fortsättningsklassen, som körde på förmiddagen, var det över 200 ekipage. Trots det flöt det på himla bra och var ordning och reda. Vi skulle inte vara där förrän 12.30 så vi behövde för en gångs skull inte gå upp i ottan utan kunde ta det lugnt på förmiddagen. Jag åkte ändå med ganska god marginal vilket var tur för jag åkte ju lite fel men hann ändå dit i tid. Efter första banvandringen skulle vi starta som nr 34 och trots att det blev en del avhopp var det ändå låååång väntan. Man vet ju aldrig hur lång tid det tar heller så man kan inte gå iväg för långt bort utan måste hålla sig i närheten men ändå kunna röra lite på sig. Äntligen var det vår tur och det gick riktigt bra. Läggande under gång gick inte helt bra men det har vi aldrig varit bra på heller. Jag hade lite bråttom och stressade på lite för mycket. Eftersom det är vår första tävling i avancerad klass var det också första gången vi gjorde honnören. Där skulle Bazz sitta still framför mig i 90 sekunder medan nästa ekipage gick banan. Hunden får inte röra sig under den tiden och man får absolut inte ta i hunden. Men han satt snällt undet hela tiden så det kändes otroligt bra. 

 

De hade ett väldigt effektivt sekreteriat som räknade poängen vart efter så man behövde inte vänta ändå till slutet för att få veta hur det hade gått. När bana ett var klar hade jag ett tag kvar innan det var dags för banvandring för nästa bana. Under tiden hann jag få ut mitt protokoll och blev helt förstummad när jag såg ett streck över hela papperet. Vi hade blivit diskade pga att jag medvetet rört Bazz inom tävlingsområdet i honnören!!!??? Jag blev helt ställd för jag vet att man absolut inte får röra hunden och jag kunde svära på mitt liv att jag inte gjort det heller. Men det domaren säger gäller. Hade någon filmat så jag kunde bevisa det kunde jag överklagat men annars är det bara att gilla läget. Man gör ju också saker omedvetet så hur otroligt det än lät så kan det ju varit så fastän jag inte tänkt på det. Honnördomaren sitter precis bredvid där man står så de brukar ha koll. Jaja, synd för annars hade vi kammat hem hela 86 poäng vilket hade varit superbra. Inget att göra men lite svårt att ladda om för nästa bana. 

Karin och Åke åkte ut till holmen på fm och om vi blir klara i hyffsad tid tänkte jag åka direkt dit i stället för att åka hem där ingen är. Bana nr 2 hade jag startnummer 24 så det var ju lite bättre. Det tog dock en evighet för domaren och protokollföraren hade många minuters diskussion mellan varje ekipage. Vi gick banan ganska bra men lite slarvigt och högerhandlingen gick inte helt lysande. För många missar för att det skulle kännas helt bra vilket var tråkigt när man nu varit där hela eftermiddagen och väntat. Vi packade ihop direkt när vi gått och tänkte åka på stört men såg att de var och hämtade protokollen för rättning efter att vi gått så jag väntade tills det var klart. Inga höjdarpoäng och det blev tyvärr inte godkänt den här gången heller. Men det var ändå kul att vi kommit igång och vet nu vad vi behöver träna mer på. Så var det bara att gasa därifrån.

Karin och Åke kom och hämtade mig på Bullis och vi drack varm glögg på vägen ut. Passade bra efter dagen, som ändå varit okej vädermässigt. Lite kyligt mellan varven men ändå mest sol. Skönt att det inte är för varmt heller. 

Det är en fin kväll och det var superskönt att komma ut   . Karin och Åke hade handlat extra så det var bara för mig att komma ut och få god middag och njuta av kvällen. 


#bazz #rallylydnad #storholmen #älskaskärgåden #stockholmsskärgård



Av Marit - 9 april 2016 18:45

Inget är som det första gröna gräset på våren!

 

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Skapa flashcards