Livet med Bazz

Alla inlägg under oktober 2014

Av Marit - 27 oktober 2014 20:30

Stort Grattis bästa mamma på födelsedagen     

 

Inte så mycket sol men nästan 15 grader varmt och blåst. Hade bara en tunn långärmad tröja och väst på kvällspromenaden men blev ändå väldigt varm. Vintern känns avlägsen.

Av Marit - 26 oktober 2014 21:45

Idag blev det tårtpyssel nästan hela dagen. I kväll ska vi hem till mamma på födelsedagsmiddag så jag har bakat min första tårta någonsin. Den blev lite sne och ojämn i kanterna men höll i alla fall ihop ovanpå så det får man väl vara nöjd med haha. Det var i alla fall kul att göra den och smaken blev det inge fel på heller   

 

Gjorde även ett valnötsbröd med rågsurdeg. Detta bakades i gjutjärnspanna och blev faktiskt mycket gott. Det borde nog ha jäst lite mer men blev bra ändå. Ska prova att göra det en gång till och se om det blir större.

 

Efter nästan en hel dag inne promenerade jag och Bazz sen hem till mamma. Det blåser ganska mycket men vinden är nästan ljummen. Superskön promenad och man blev rejält varm trots tunn klädsel. Mamma hade köpt renfilé på torget när det var Jokkmokksdagar i centrum som Åke tillagade. Till det potatisgratäng och sallad. Stort Yammi på det! Som vanligt gick man hem mätt och belåten med magen i fyra hörn   

Av Marit - 24 oktober 2014 09:00

Idag blev det riktig sockerbomb till fikat. Både Sara och jag hade bakat och båda hade gjort chokladkaka. Jag hade gjort en choklad- och lakritskaka toppad med lite hallon. Hälften av hallonen tappade jag dock ut på gatan hemma på väg till bilen. Men vad gjorde det, dyra köpehallon är inte mycket att ha egentligen.

 

Sara hade gjort en tunnare kaka där toppingen var smaksatt med lite mint.

 

Båda blev både väldigt goda och väldigt uppskattade.  

Av Marit - 22 oktober 2014 21:54

Nu är hösten här på riktigt. Idag på lunchen kom det faktiskt lite snö en kort stund!! Hela förra veckan var det regn mer eller mindre varje dag men det var ändå hyfsat varmt, runt 10 grader. Gråvädret har fortsatt även den här veckan och mörkret gör sig mer och mer påmind, även på mornarna. I kväll var det verkligen inte så varmt och det var så skönt att husse hade tänt en brasa när vi kom hem.

Oss missar man i alla fall inte ute på gatorna. Både jag och Bazz lyser upp och skulle kunna tas för att vara sponsrade av Hurtta.

 

#höst #mörker #reflex #hurtta

Av Marit - 19 oktober 2014 15:45

I går var det städning ute och i dag fick det bli insidan. Gillar inte att städa på helger men så får det bli ibland. Bytte gardiner och lite sånt så det känns alltid bra när det är klart.

Clas är iväg och jobbar även idag så jag tänkte att de behövde lite tillskott. Gjorde dumlesnittar men fick slut på dumle så jag tog lite choklad till de övriga. Tror inte att det gjorde någon större försämring på smaken. Inga kom tillbaka hem i alla fall.  

 

Av Marit - 18 oktober 2014 20:45

Idag var det höststädning i området. Clas är i Arninge och bygger butik så det är bara Bazz och jag representerade. Clas tänder brasan innan han går så det är bara att sätta fart för att hålla den vid liv. Det dröjer faktiskt inte länge förrän det kommer folk bärandes på eldningsmaterial. Lite sur ved så det tar ett tag innan det tar sig ordentligt. Det är varmt och inte mycket vind men trots det kommer en kvinna från området bredvid och klagar för att det blåser in rök och askflagor till deras område och hennes uteplats. Tough shit tanten! Det brukar bli så när man eldar och vi eldar alltid två gånger om året, då det är eldningsveckor, så de borde ju vara vana vid det här laget.

Vi hann med lite korv till lunchen men sen fick jag gå in och duscha och göra oss klara för att åka vidare. Eftersom Clas är borta hela dagen och jag inte riktigt vet hur länge jag blir borta får Bazz hänga med också.


Köpte ny telefon i fredags så på vägen stannade jag till i Skärholmen för att hämta ett nytt simkort. I min gamla är det ett microkort och nu behövde jag ett nanokort. Tänkte inte ta med den nya telefonen för jag trodde man skulle få ett kort och själv behöva aktivera det senare. Men tog med den ändå. Fick mitt nya kort och han sa att det skulle aktiveras inom 30 minuter. Tur jag tog med den nya telefonen. Hann knappt ut ur affären innan det nya var aktiverat och därmed fungerade inte den gamla telefonen. Var inte helt hundra på vart jag skulle så jag tänkte att jag kan ju alltid köra med kartan i telefonen. Försökte därför sätta i kortet medan jag satt i bilen på väg in till stan. Så vid varje rödljus letade jag var kortet skulle sitta och försöka få det på plats. Om microkorten är små så är ju nanokorten än mindre vilket inte underlättade saken när man sitter så där. Fjupp sa det så stack kortet ur händerna och ner på sidan mellan sätet och mittkonsolen. Skit också!! Körde lite på känn dit jag trodde att det var och hade tur att det var där jag trodde och kom direkt på. Fick leta parkering ett tag och försökte sen leta rätt på kortet. Hade en obeskrivlig tur för det hade åkt hela vägen ner på golvet under stolen.


Väl framme på Bondegatan och Stockholms ljusstöperi (www.sthlmljusstoperi.se) och träffade där Carina, Ann-Sophie, Sabina och fyra andra trevliga tjejer som jag aldrig träffat förut. Man klev in som i en liten hall där det var hyllor fulla med saker till salu. Svängde man sen höger efter en vägg klev man som in i ett kök med stor mysig matplats. På bänkarna runt bordet låg fårskinnsfällar och man bara kände sig hemma på en gång. Det var nog lite den trevliga personalens förtjänst också.

  

Här är rummet där det snart ska hända grejer.

 

Efter lite kort introduktion var det bara att sätta i gång. Alla fick varsin plats där man skulle hänga sina ljusramar.

 Tre ramar med olika längd på ljusen plus ett ställ där man hängde sitt grenljus. Sen var det bara att börja doppa ställningarna i det stora karet med stearin. En efter en och man fick ha en viss teknik för att undvika dropp eller andra ojämnheter.

 

Ungefär fem dopp av varje ställning och sen paus i tio minuter och sen fem dopp igen osv. Så höll vi på i några timmar. Till slut hade de nått den tjocklek de skulle ha. Det sista som återstod var att smälta bort dropparna och snygga till ändarna. Det fick dock personalen göra medan vi åt god soppa mm.   

 

Efteråt kunde man färga några eller alla ljus i olika färger. Det var superkul och man blev sugen på att färga alla. Jag hade dock packat in alla utom de tio som ingick att färga så det blev bara dem och endast två extra. Men vita ljus har man ju ändå mest användning av. Så himla roligt att ha egna ljus att tända och jag har en ganska övertygad känsla av att de kommer att brinna bra mycket längre än de Ikealjus jag köpte på vägen dit.

 

Blev väldigt nöjd med mitt grenljus också.

 

Fin kartong följde med så det kanske blir en julklapp till någon   

 

Hann lagom hem till säsongspremiären av Så mycket bättre. Tror att Bazz och jag var ungefär lika trötta efter dagen. Bazz visste att jag köpte två grisöron i fredags och att han bara fått ett, alltså ett kvar. Det ville han absolut ha innan han sen däckade i soffan.

   

Tack tjejer och Stockholms ljusstöperi för en jättetrevlig eftermiddag. Kan varmt rekommenderas   

#ljus #ljusstöpning #sthlmljusstöperi

Av Marit - 16 oktober 2014 22:15

Bakade mitt för stunden favoritknäcke igen. Vill bara räcka ut ett varningens finger om ni tänkt att göra det. Man kan inte sluta äta så man får hejda sig så att man inte äter upp båda plåtarna på en gång. Så jädra gott!

 

Dessutom är det löjligt enkelt att göra. Köp, blanda, platta ut, grädda och ÄT   

 

Har suttit på möte hela dagen och fick nästan en smärre chock när jag kom tillbaka på eftermiddagen. Utanför har någon terrorist och vettvilling varit i farten och huggit ner mitt träd som stått utanför fönstret. Var ska nu domherrarna sitta i vinter? Och alla andra fåglar som suttit i trädkronan och förgyllt min dag. Kronan var nästan i höjd med mitt fönster så visst det behöve toppas lite men herregud, hela trädet? Jag sitter vänd snett mot fönstret och har datorskärmen till höger. Tittar alltid ut när jag behöver tänka medan jag skriver eller löser ett problem. Det går så mycket bättre då. Inte för att det inte går att titta ut längre men det får bli utan fåglar i fortsättningen. Hade jag bara varit på mitt rum den dagen hade jag sprunit ut och bundit fast mig vid trädet         

     


#fröknäcke #risenta #smarro

Av Marit - 12 oktober 2014 08:15

Idag var det äntligen dags för familjedag på ABBA-museet. Karin, Åke, Ludvid, mamma, Clas och jag. Lite grått och smådugg men vad gör det när man ändå ska vara inne.

 

Fortfarande mycket turister där trots att säsongen är över. Hur mycket bilder som helst att titta på och mycket att läsa, många av deras kostymer och återskapade platser. Ja det fanns en hel del att se. Man kunde också spela in en låt, vilket syrran och jag gjorde, eller så kunde man spela in en video tillsammans med resten av abborna. Sen kunde man spara detta och hämta upp på deras hemsida. Himla kul grej  


Kunde naturligtvis inte motstå att ta en bild på dagens abbor. Bara turnéplanen som fattas nu.

Tack för julklappen syrran  

 

Efter det anslöt Viktor och vi gick till Villa Gothem där mamma bjöd på brunch. Tack mamma    En mycket trevlig eftermiddag. När vi skulle ut igen spöregnade det och min regnjacka låg i bilen på Strandvägen. Tur att Viktor hade bilen nära. På väg hem hämtar vi Bazz som varit i Tallkrogen och myst. Tack för hjälpen   


#ABBA #abbamuseet #abbathemuseum

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards