Livet med Bazz

Alla inlägg under april 2012

Av Marit - 30 april 2012 18:30

Bazz piggelin vaknade kl 5 och tyckte att det var dags att gå ut och göra nåt kul. Fick honom att sova en timma till men sen blev det inte mycket mer sömn.

Efter frukost har vi bestämt möte med Maggan och Lalle vid Storsten för en promenad på Runmarö.



Trots att det är kyligt i luften fick vi hänga av oss lite kläder på vägen.

   


Tre män på väg...

På Lerkila är det fullt med dubbelblommande påskliljor, jättefint! Och för att inte tala om alla blåsippor. De var precis överallt, har aldrig sett så många. En del var rosa i stället för blåa, helläckert!

Efter nästan 2 härliga timmars promenad åker vi hemåt igen.

Och äter en smarrig sillunch i solen



Sen går vi ner till stranden och myser.

 


Det är nästan kav lugnt och inte ett moln på himlen. Det här är livet!


Thomas och Fredrik kom ut på eftermiddagen.


Och Fredde kom snabbt i lillbåten och cruisa runt på fjärden.

 


Eftermiddagsdrinken intogs hos Lalle och Maggan.

 Delar av Kroghs var där också.

 

Ja sen var ju vi där också:-)

 

Sen gick vi hem och åt smarrig middag

      

Eftersom det är Valborg måste vi ju brasa lite också. Kroghs hade förberett så efter middag går vi över till Lilla Bergskär. Vi hämtade upp Maggan och Lalle på vägen. Maggan hade tänt ett mycket passande ljus i lyktan som skulle leda dem hem sen  

Karin hade köpt marshmallows som var stora som tennisbollar. Det blev stor succé  

Något varmt var det vid brasan.

Ingen hade tid att vänta på glöden heller!

      

   

Efter brasan gick vi hemåt nöjda och glada. Vilken toppendag det har varit idag. Den bästa Valborg jag har haft på länge. Den ska jag minnas med glädje. Synd att Clas tvingades vara hemma för att jobba och missade allt detta.  

Av Marit - 29 april 2012 23:00

Så bar det iväg tidigt till Västerås för utställning. Det var endast 34 anmälda staffar vilket nog är det lägsta antalet anmälda sen vi började ställa. Man borde kanske anat oråd men icke. Bazz muckade med ALLA på väg in och var allmänt pinsam. Vad han hade velat göra med pudlarna som väntade på sin tur bakom oss vill man inte ens prata om. Han skötte sig dock utmärkt i ringen. Visserligen var det väldigt trångt men jag förstår ändå inte folk som parkerar sina burar precis på ringgränsen och har öppet galler mot ringen så att de som står i ringen måste stå precis bredvid någon annan hund i bur.

 Domaren hette Birgitta Hasselgren och var en trött och mättad dam. Hon hade dessutom med sig en annan som jag antar var under utbildning eller nåt som hon pratade med hela tiden. När hon började titta igenom Bazz och tittade på hans tänder säger hon - han har det lite trassligt med tänderna. Jaså har han säger jag då för det har ingen annnan påpekat. Hur som helst fick vi excellent, vilket hon inte slösade med. Kritiken löd:

Bra huvud och uttryck, bra förbröst, raka framben. Passande benstomme, tyvärr lite knappt bett, ganska bra kropp. Rör sig bra dock något stelt fram.

Vi slutade som 2:a i öppenklassen. Ingen fick CK!! Jaja, Bazz luktade nog godast av alla i alla fall (nybadad)


Vi packade och for därifrån så fort hanarna var klara. Det var helt fantastikt väder i Västerås och även hemma var det fint men betydligt molnigare. Jag packar om och Bazz och jag åker mot Bullis för vidare färd ut till holmen. Vi hinner ut i god tid till 4-drinken:-)


Solen ligger ju fortfarande lite lågt så då får man flytta sig efter den...


Det går ju lika bra att sitta på berget!


Även Bazz mös i vårsolen

 

Efter middagen går Karin och Åke och bastar men Bazz och jag är rätt trötta och går och sover i stället. Tror vi släckte ca 22.40. Slut var vi!

Av Marit - 28 april 2012 22:03

Vi vaknade alla med tuppen i morse. Jag låg dock kvar till strax efter åtta men insåg sen att det var lika bra att gå upp. Efter frukost åker Clas och köper virke medan jag och Bazz åker till Riksten igen för en motionsrunda.

Bortsett från blåsten var det rena sommarvärmen. Men vi sprang på ändå och Bazz är verkligen superbra att springa med, och han gillar det verkligen-) Vi stannade till för en drick- och svalkningspaus.



Sen sprang vi på en stund till. Det är verkligen underbart ställe att gå eller springa på. Bra underlag och lagom backigt. Klart vår nya favoritskog.


Helt slut är jag då det nog var lite för nära frukost vi sprang men värmen gjorde nog sitt också. Helt magiskt varmt och skönt.


Bazz hittade som vanligt en pinne att ta med sig men han insåg till slut att den inte var så bra att springa med.



Efter dusch och lite handling grillar vi hamburgare till lunch. Plötsligt kommer det massa moln och supervädret är borta. Värmen är dock kvar.


Blommorna verkar hämtat sig efter alla snöoväder och regnskurar.



Har ni tänkt på hur fin pärlhyacinten

 


verkligen är med sina småklockor



Medan vi varit bort och fixat har Clas varit hemma och fixat med spaljen.



Jättefint är det och kommer att bli när allt är klart.



Clas hade köpt några säckar gödsel när han ändå var iväg och köpte virke. Passade på att stör ut allt över landen. Regnet hänger nästan i luften så jag hoppas att naturen gör jobbet så slipper jag vattna efterår.

Medan jag gödslar får Bazz leka med sin boll. Efter en stund är han helt slut.

  





           

Av Marit - 27 april 2012 07:00

Stora grattiskramar till Ludvig som fyller 19 år idag  .  Du får skicka ett kort så att vi får se hur du ser ut nu för tiden. Det var ju så länge sen vi sågs!  


Ha en underbar födelsedag  .

Av Marit - 25 april 2012 21:41

Enda nackdelen med att vara ledig en dag i veckan är att man blir helt dagvill resten av veckan. Först låg jag efter men idag har jag varit torsdag hela dagen. I måndags och idag såg jag en citronfjäril som flaxade runt. Det är väl ett vårtecken om nåt!


Köpt ny bädd till Bazz som han ska ha på landet. Trodde aldrig jag skulle köpa en Bia-bädd men nu kändes det helt rätt. Smidigt när man inte har samma tvättmöjligheter där som hemma. Den ser väldigt liten ut på bilden. Måste blivit en konstig vinkel när jag fotade. Tog visserligen en storlek mindre än vad de rekommenderade men Bazz provade genast och gav godkänt!



Med vår vanliga tur så började det regna ca 30 minuter innan vi skulle gå ut på kvällsprommis. Trodde att det hade avtagit när vi skulle ut men det var så pass att täcket åkte på. Bazz h a t a r att ha regntäcket på sig. Tror ändå att han var tacksam som slapp allt kallt vatten som annars stänker upp på magen. Dessutom var täcket dyngsurt när vi kom in och han hade varit detsamma utan täcket.


Vi gjorde i alla fall en god gärning på promenaden. Vi tog med ett utav de misslyckade bröden och gick till Lånkan för att mata änderna. Bara några änder var där men ett helt gäng måsar och en kråka. Alla mumsade och var nog glada att få lite surdegsbröd som omväxling;-)

Kråkan följde med oss när vi gick längs stranden och satte sig på en sten bredvid oss. Där satt den och väntade på att jag skulle kasta en bit. Den parerade och tog brödbiten i luften medan den fortfarande satt kvar på stenen. Som en hund som fångar en godisbit i luften. Det såg helfestligt ut! Ibland önskar jag att jag hade en fotograf med mig på promenaderna som hann ta kort på det som händer när man själv har fullt upp och inte hinner med.  Bazz vakade på alla smulor som kom på backen under mig och såg till att inget lämnades kvar.

Av Marit - 23 april 2012 21:45

Måndag och ledig dag igen. Lite sol mellan molnen och ganska varmt. Vädret på teve meddelar att det blir regn och rusk på eftermiddagen så det är bäst att ligga i innan det kommer.


Fick förut en burk med surdeg från Kvantum som jag tänkte prova.


Gjorde i ordning degen så fick den jäsa medan vi var borta.  

Bazz och jag åker även idag till Riksten för motionering. Tänkte komma igång och löpträna lite. Har aldrig gillat att springa direkt men tänkte ge det en chans. Får man bara en bra takt så är det ganska skönt. Tog stavarna med och stavar ca 1 km som uppvärmning till spåren i skogen. Lämnade stavarna och gick över på löpningen. Det är första gången jag springer ordentligt med Bazz. Han i sele och jag i midjebälte. Blev glatt överraskad över bådas insats. Jag orkade springa mycket mer än jag trodde och Bazz sprang med jättebra utan att vilja stanna och pinka hela tiden. Han fick ju pinka av sig på vägen medan jag stavade.

Precis som igår tog vi några vändor i en sandgrop. Det var asjobbigt!!!! Bazz tyckte det var kul att springa i sanden men idag hade vi med boll så att han inte skulle bita i sanden (som han gjorde igår i ivern). Sprang nästan 5 km, ja vi gick i uppförsbackarna och tog paus för uträttande av behov, och sen stavade vi svettiga tillbaka till bilen.

När vi ändå är uppvärmda tar vi en sväng på agilitybanan också. Tog fram lite fler hinder idag och övade lite svängar. Hopp genom däck gick jättebra idag och resten gick undan också. Vi kör ju bara med de enklaste hindren än men ser fram emot nästa gång då det blir lite mer avancerade. Men nu ska vi vila från hoppandet någon dag.


När vi kom hem hade degen jäst minsann! 



Två fina limpor blev det till slut. Problemet är bara att innan jag tog ut dem kom jag på att jag hade glömt att ha i saltet . Man skulle nämligen ha i det senare och vid det laget hade jag ju redan glömt det. Brukar ju ha i det tidigare annars. Jag förstår inte varför jag gör så här hela tiden nu för tiden? Osötat bröd går ju an men osaltat.... Inte så bra! Tror inte ens att det är gott att göra grillat vitlöksbröd av det. Får väl ta en sväng förbi dammen vid Långsjön och mata änderna med det.


Borde stå Glöm inte saltet!!!!  Enkelt var det ju i alla fall så det är väl bara till att köpa en ny burk och baka om.


Ja något regn blev det ju inte på eftermiddagen utan snarare tvärt om. Riktigt skönt var det ute. Satt ute på altanen en liten stund och det kändes som att det i alla fall går åt rätt håll. I morgon är det jobb som gäller igen. Skulle kunna vänja mig vid att vara ledig varje måndag hela året faktiskt:-)      

Av Marit - 22 april 2012 23:09

Åkte till Riksten för att ta en promenad och träna lite hoppning med Bazz. När vi åkte så hängde regnet i luften och det var lite stänk när vi kom fram. Två gubbar (män i övre medelåldern) höll på att ställa upp hinder på banan när vi kom. Tror inte att de hade rätt att använda banan men det var ju inte min sak och var väl inte hela världen heller då ingen annan var där just då.

Vi värmde upp med en promenad först och hoppas på att de är klara när vi kommer tillbaka. Hade stavarna med så vi drog iväg. Lite kyligt var det i början och luften var fuktig. Under promenaden ökade regnet och när vi kom tillbaka efter 7 km så regnade det på ganska bra. Tänkte ändå ta en kort sväng på banan när vi ändå var där. Bazz hade väldiga problem med att hoppa genom däcket den här gången så vi fick truga på. Tog bara fram två hinder till och vi övade på FRAMÅT och UT och jag tycker att det gick riktigt bra även för mig. Sen åker vi hem och värmer oss.

Tur som tokar har vi även denna söndag när det bjuds på smarrig middag hos Löfgrens  .



Av Marit - 21 april 2012 22:23

Idag blev en riktigt fin dag. Kan bero på att vi satt inne på kurs nästan hela dagen. Egentligen var det städdag hemma i området men vi hade som sagt kurs. Idag gick vi bl a igenom lite lekbeteenden, revir och resursförsvar och studerade hundarna i gruppen vid olika moment. Mycket intressant!

När vi kom hem blev det en snabb lunch och sen ut och städa. Mycket var ju redan gjort men det finns alltid nånting kvar. Bazz fick leka med sin boomer ball ett tag eftersom kursen inte varit så aktiv för hans del, fysiskt  i alla fall. Vi kom inte in förrän senare på eftermiddagen och då var det dags för middag och promenad igen. Sen var vi ganska nöjda alla tre när vi slängde oss i soffan en stund innan det var dags att laga middag.

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards