Livet med Bazz

Alla inlägg under maj 2015

Av Marit - 31 maj 2015 20:30

Om det blåste i går så är det ingenting emot vad det gör i dag. Det har blåst hela natten och det har bara ökat vart eftersom. I övrigt är det en jättefin dag.

   

Trots att det går vita gäss på havet ser det inte så blåsigt ut där. Det man möjligtvis kan se blåsten på är frisyren.

 

Och flaggorna på båten

 

Jag försöker plantera lite blommor nere vid bryggorna och Bazz väntar tålmodigt. Men sen tycker han att det är långsamt och letar upp sin leksak och kommer för att tala om att vi ska leka nu. Han blir lite spattig när det är så här blåsigt och springer runt som en tok och leker.

 

Potatisen har kommit upp en bit men på halvan där jag satte ner potatis förra helgen har förstås inte hunnit upp så långt. Hoppas att det blir riktigt mycket potatis i år. Tyvärr lär det inte bli någon klar till midsommar det här året heller. Det har ju varit så himla kallt så jag har inte velat sätta ner den tidigare. Hemma i de hinkar jag satt några potatisar har det kommit lite längre men den lär inte heller bli klar till midsommar. Men den man köper brukar ju vara fin också.

 

När vi skulle åka hem var vi tvungna att vända på båten för att kunna åka ut. Det var inte helt lätt att hålla i den medan Åke gjorde sig beredd att gasa i väg och Karin och jag fick hoppa på i farten. Betydligt lugnare blev det när vi passerat Rönnkläppen.

Försökte fånga vinden på video och de kommer in så fort de har gått att ladda upp.


Av Marit - 30 maj 2015 12:15

Bazz och jag åkte förbi Svensk stugservice i Grisslinge och hämtade upp den lagade toan, igen. Mötte sedan upp Karin och Åke i Bullis. Bazz väntade otåligt på att de skulle komma så att vi kunde åka iväg.

 

Det blåser som sjutton och när vi passerat Näsudden drar det på ordentligt. Det blåser rätt in mot oss och man får nästan hålla i sig i byarna. Frisk kuling.

        

Thompa och Chilla är ute med några byggare som har gjort en fin gång upp från Långvarpet. Kan behövas när han ska frakta upp allt virke för bygget i höst.

   

Bazz och jag tar en runda runt ön. På insidan är det betydligt lugnare i vinden och svanarna häckar, eller har kanske redan fått ungar.

 

Lalle har fått upp vindskydden på altanen och dagar som idag hjälper det nog inte så mycket men det blev fint.

 

I Likviken blåste det inte mindre men det går inte riktigt att få med den rätta känslan av hur mycket det faktiskt blåser.

 

Uppe hos Karlssons står dörren till källaren öppen. Kan knappast ha blåst upp men den kanske bara stängdes dåligt sist. Ingen åverkan syns i alla fall.

 

En slagen hjälte som äntligen somnade efter en blåsig dag.

 

Det blev snart två slagna hjältar

 

Av Marit - 29 maj 2015 12:00

Vi matar ju fåglarna även på sommaren men det är visst fler än dem som uppskattar det. Trodde först att det var en igelkott eller kanske en liten harpalt som satt under trädet men fick sen se att det var en råtta. En ganska stor fin råtta. Inte bra! Den sprang igenom busken och under altanen sen när jag släppte ut Bazz. Blir till att köpa fälla

 


Trots att det bara är vi två hemma så ska man inte tro att man får mer plats i soffan inte! Mr breutsig tar för sig som vanligt.

 

Av Marit - 27 maj 2015 12:00

Husse har åkt på tjänsteresa till Tyskland så Bazz och jag är ensamma resten av veckan.

Slänten ute på parkeringen växer så otroligt vackra tulpaner. De är nästa helt utblommade nu men fortfarande väldigt fina. Har försökt att få en bra bild på dem men det går helt enkelt inte. Inte med mobilen i alla fall.

De är mörkt röda med hur många kronblad som helst. Men  oavsett vilken tid på dygnet jag fotar dem så ser de bara skrikrosa ut och man ser inte riktigt alla bladlager. Vackra är dem i alla fall!

   

Av Marit - 24 maj 2015 11:45

Vilken morgon! Man skulle också kunna tro att det är lika fantastikt skänt i havet men där går man bet. Ca 7 grader och iskallt. Man simmar inte runt precis men det är faktiskt skönt när man kommer upp.

   

Ja säg den lycka som består. Kjolen och linnet fick ganska snart bytas ut mot långbyxor och långärmat igen. Så fort det kommer ett litet moln känner man den iskalla vinden. När sjutton ska det bli varmt egentligen?

Tur man har en kompis att mysa med ändå <3

 



Av Marit - 23 maj 2015 11:30

Vi pysslar och grejar hela dagen och går sen över till Maggan och Lalle för fyradrink. Den här gången har vi tänkt till innan och tagit med oss middagen på en gång. Det blir ju ändå så att vi sitter där så länge så att det hinner bli dags för middag och nu är det bara vi fyra ute på hela ön så det känns ju än mer onödigt att sitta på varsitt håll.

Grillmästarna in action.

 

Under/efter middagen pågår Eurovision song contest och kan man tänka sig att Måns Zelmerlöw gick och vann med Heroes. Helt klart den bästa låten också, om man ska vara helt opartisk   . Roligt för honom!


Det blev en himla fin kväll/natt att gå hemåt i.

   

Av Marit - 22 maj 2015 11:30

Fredag igen och Clas, Bazz och jag åker ut till holmen. Förste matros på plats.

 

Fick mina nya skor hemskickade igår så nu ska jag förhoppningsvis hålla mig torr om fötterna. Vet inte vilket par i ordningen jag slitit ut och fått läckage i. De är lite hårda i början bara men sen blir de sköna.

 

På fredagar ska man dricka bubbel säger Lalle och jag är inte sen att hänga på den trenden. Bubbel är fantastiskt gott och kan aldrig bli för mycket. Tyvärr är inte Clas så förtjust i det, om det inte är riktig champagne, men det innbär ju att det blir mer över till mig :-)

 

Av Marit - 21 maj 2015 11:00

Idag var det begravning för min arbetskamrat Siw. Det var i Järfälla kyrka, en  liten mysig kyrka med jättestor kyrkogård. Siw har tre döttrar och sju barnbarn vika förstås var jätteledsna. En av de sju barnbarnen är en liten tjej och hon var helt förkrossad stackarn. Hon grät ohejdat hela tiden. Siw hade väldigt stor del i sina barn och barnbarns liv så jag förstår hur jobbigt det måste vara.

Det var en fin och faktiskt lite rolig begravning. Prästen berättade bl a om Siw frukostrutiner, som var oerhört viktiga för henne, och jag kunde inte låta bli att le åt det för jag vet precis hur noga hon var med att allt skedde i rätt ordning oavsett om hon någon gång försov sig så gick det inte att rucka på den rutinen eller snabba på den. Jag kunde inte heller låta bli att le när prästen berättade att när Siw skulle städa satte hon ofta på Pärleporten och dansdade medan hon städade. Sen sjöng vi den sången, dock inte riktigt i samma käcka upptempo som normalt, och det kändes lite som att hon dansade med där uppe i himlen.

 


Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards