Livet med Bazz

Alla inlägg under maj 2011

Av Marit - 31 maj 2011 22:51

Åh idag hade Bazz och jag kunnat sova hela förmiddagen men vi får spara det till en annan dag, kanske en helg som omväxling:-)

Bazz svans är något mindre hängande och likaså han. Har aldrig tänkt så mycket på svansens hållning som just de här senaste dagarna. Lite svullen och öm fortfarande men annars märker man inte mycket av det så jag hoppas att det är på övergående snart.


Underbara kvällar har det varit och vi har tagit kvällsturerna vid Lånkan. Sist vi gick här var det ju fullt med snö och is på sjön. Nu badas det för fullt!


Tror att det är ett viggpar som ligger vid strandkanten.


Det är fin utsikt för dem som bor runt sjön.

              

Av Marit - 29 maj 2011 22:15

Grattis lilla mamma på mors dag!

Trots att det regnar så åker vi iväg till spårkursen. Täcke på så får Bazz ligga kvar i bilen under teorin så får vi se hur han verkar när det är dags att spåra.


Smulan har med sig lillsyrran Loppan idag. Underbart "litet" luddigt gosdjur (blott 22kg, 4½ månad:-))


Glenn visar redan upp sina spårtalanger  


Ett underbart roligt gäng är vi och bänken åker ut och in vartefter vädret skiftar, och tro mig det skiftar. Värre än Abbas-reklamen faktiskt.


Idag har vi börjat med vinklar och vi la två spår. Bazz är riktigt pigg så han får gå. Han är jätteivrig att komma iväg och klarar det bra. Det var bara jag som gjorde misstaget att göra vinkeln för tvär när det var första gången men han löste det till slut ändå.    


Mellan kursen och morsdagsmiddagen hinner man ta en tuppis på altanen.   

 


Av Marit - 28 maj 2011 17:48

En orolig natt, Bazz vankade av och an och gnällde lite. Gick ut ett par gånger och trodde att han var dålig i magen. Han kom ändå inte till ro så till slut gick jag ner och la mig med honom i soffan. Där brukar han slockna som en stock men nu kom han inte riktigt till ro, men vi fick dock lite sömn.

 

När vi kom till Vallentuna hänger svansen rakt ner och in mellan benen och vi anar då  att han fått vattensvans och att det är därför vi haft en orolig natt. Väl i ringen märks det att han är påverkad av det och inte alls lika pigg som vanligt. Stackarn, hade vi upptäckt detta tidigare hade vi ju aldrig åkt dit. Han gick till och med in och la sig självmant i buren två gånger, det har aldrig hänt förut. Han fick i alla fall exellent och kom på 4:e plats. Patrik var snäll och tog tillbaka CK:t så att han skulle slippa gå in i ringen igen sen, det var ju ändå ingen poäng med det idag. Kritiken var i alla fall bra från domare Patrik Cederlöf:

Utm. storlek och helhet. Trevligt huvud och uttryck. Tillr. stop, korr. öron, utmärkt hals och överlinje. Väl ansatt svans. Bär för dagen svansen fel. Korrekta vinklar.


Bäst gick det i alla fall för Taru och pappa Orville. Han blev 2:a bästa hane och fick Cert och R-CACIB. Jättegrattis till er båda, ni är så fina tillsammans!


Vädret har verkligen skiftat idag. Mest mulet och blåsigt med några solglimtar där emellan. Trots att vi var bra klädda var vi nog alla tre lite småfrussna när vi kom hem så vi tände brasa och kröp ner i soffan under filten och bara mös, majsigt (vissa av oss somnade också)  .

 


Lämna aldrig ditt soffhörn. Risken är då stor att en lite staffe snor den  .

 


På kvällspromenaden var Bazz glad och ville leka så jag tror ändå att han inte har så ont som de kan ha i värsta fall. Trots att vi inte hade vår bästa dag idag så kan jag inte låta bli att tycka att det är så underbart mysigt med atmosfären på utställningar och man träffar ständigt nya intressanta människor. Trodde aldrig att jag skulle tycka att det var så här kuligt men så älskar jag ju att vara där det är mycket folk och händer saker.


Av Marit - 27 maj 2011 23:14

Gick ett spår på vägen hem en bit in på brandgatan. Började förstås att regna när jag gick. Kom hem och väntade in killarna och sen gick Bazz och jag sväng för att ta spåret. Halvvägs började det regna och allt eftersom vi gick ökade regnet. Bazz tyckte att vi kunde hoppa över spåret och gå hem i stället men har man en uppgift så har man! Han spårade faktiskt bra trots regnet, spårade ur på mitten men kom sen tillbaka och hittade slutet. Den här gången hade jag trampat ordentligt på slutet så att han inte skulle fortsätta förbi. Vände sen och gick hemåt i ganska rask takt:-) Det är inte så kuligt med glasögon i sånt väder. Kom hem lagom till regnet slutade och solen kom fram.


Har haft en supertrevlig målare hemma som målat fönstren och nu var de äntligen så pass torra så att jag kunde putsa dem, vilken underbar skillnad!!!!


Bazz har ju tillbringat de senaste veckorna på en byggarbetsplats på dagarna och var nu dammig och matt i pälsen. Därför var det dags för hans första riktiga bad. Gissa om vattnet var smutsigt!!!! Tror att han tyckte att det var ganska skönt faktiskt och han blev som ny efteråt. Blank och len om pälsen och lukade dessutom gott (plommom, kanske inte så manligt men ändå ) Lägligt eftersom det är utställning i morgon.

Av Marit - 25 maj 2011 21:39

Vilken seg dag! Hade en orkeslös känsla i morse och den känslan höll i sig hela dagen. Vädret har åkt jojo mellan regn och solsken hela dagen.


La tre korta spår till Bazz igår som vi sen gick på vägen hem efter promenaden. Det gick riktigt bra men han hade problem att hitta spårslutet och ville fortsätta spåra där jag hade gått tillbaka.


Idag hade Clas lagt två spår på väg hem som Bazz och jag sen gick på kvällspromenaden. Vi gick åt andra hållet så att vi skulle få spåren sist innan vi gick hem. Det blev ingen rolig promenad vilket troligen berodde på att jag var trött och inte på humör och hade obekväma stövlar på mig, eftersom mina gore-tex inte håller torrt. Ingen bra kombination och jag är ingen vidare bra matte då  . Desstuom gick Bazz och nosa och tappade fart så det fick bli koppel och då kunde han inte gå rakt utan skulle hela tiden snedda framför mina fötter  .

Vi gick förbi platsen där vi gick ena spåret igår och det kände han minsann. När vi skulle gå det första spåret hittade han en väldigt intressant fläck precis innan vi skulle börja och jag blev superirriterad, bröt av nageln längst ner vid fingret där det gör som ondast att riva av nageln och blev ännu mer irriterad. Ingen bra start! Sen gick han och jamsa och spårade bara bitvis. Tog en stund innan han hittade slutet också. Spår nummer två gick däremot mycket bättre. Han hittade till och med var Clas hade svängt in före jag såg var markeringen hängde. Någonting som blev bra idag i alla fall!

 

Av Marit - 22 maj 2011 20:43

I morse efter frukosten var det åter dags att åka till spårkursen. Lite bättre tur med vädret idag än sist men å andra sidan så är det blåsigare.

Idag fick "lillebror" Glenn följa med Ebba och hennes familj på kursen. Glenn hämtades från kenneln Tadpoles igår så han är helt färsk.


Lång dag blev det och det var svårt att hålla sig vaken hela tiden:-)


Idag övade vi att hundarna fick leta upp spåret själva, sk upptag, från sidan i stället för att visa dem startplatsen. Eftersom det gick både bra och dåligt i veckan när vi spårade själva så provade vi idag att lägga spåren med retning, dvs Bazz fick vara med när titta när vi gick spåret.  

Efter fika och snack var det då dags att gå spåren. Bazz tog alla tre i princip klockrent.


Och hittade godisburken med belöningen på slutet. Riktigt roligt är det när det går så bra, förstås!


Fyra timmar och tre spår senare blir även stor hund trött


Väl hemma är det skönt att få sträcka ut sig ordentligt på gräsmattan och bara mysa.



Efter vilostund blir det promenad och lek med boomer ball och lite lydnadsträning. Kom också på att vi hade tunnlar hemma som man har till agility som vi provar. Bazz tyckte att det var jättekul att spinga igenom och även med bollen. Är lite sugen på att testa lite agility bara för att se vad han tycker om det men har inte lust att anmäla mig till en kurs om han nu inte tycker att det är kuligt. Ska kolla runt lite om man kan prova på någonstans.


Bazz gör sedan en egen staffebäddning och slaggar in för kvällen. Men det är bra att han vilar för nästa vecka har vi mycket att göra. Lägga spår, öva lydnad och även lite utställning plus en del annat man behöver göra för egen del också .


 

     


  


           

Av Marit - 21 maj 2011 22:46

Som vanligt tyckte Bazz att vi skulle gå upp i samma tid som på vardagarna. Clas gick upp efter en stund och ner till soffan och Bazz hängde med. Slumrade till ett tag men efter ett tag kom Bazz upp och envisades om att jag skulle gå upp. Trodde att Clas åkt för att jobba så jag gick upp till slut. Bazz blev överlycklig och sprang till ytterdörren, han ville ut och pinka (kunde ju inte bett husse om att få gå ut, men nej då:-)) Senare efter frukost åkte husse för att jobba och Bazz och jag tar den riktiga promenaden.

Vi gick vägen via SEA och köpte en ny spårlina som vi kan ha när vi inte spårar. Hittade också en sele som satt tillräckligt hyfsat för att ha på våra promenader tills vi hittar någon mer passande.


Det är bra med sele så slipper han kliva på eller ha linan under magen när han går.

 


Efter lunch var det dags att åka till lydnadskursen. Det var bara teori idag så hundarna skulle inte vara med. Bazz fick vara hos "mormor" i stället. Då kunde de sitta ute och mysa tillsammans i det fina vädret. 

På mammas gräsmatta växer ett hav av förgär mig ej.    


Det är fortfarande soligt och skönt när vi kommer hem fastän lite blåsigt. Bazz och jag sätter/lägger oss i solen ett tag och myser av den sista solen innan den försvinner bort bakom husen.



Efter kvällsrondan är det skönt att fortsätta tuppisen i soffan.


       


Av Marit - 20 maj 2011 12:52

Vilken dag, soligt och varmt. Satt ute och åt lunch vilket gör att det är så svårt att gå in och jobba igen. Många borta idag så jag passade på att gå hem tidigare från jobbet. Termometern i bilen visade 22 grader och det var smällhett på insidan. Passade på att tvätta skitbilen på vägen hem.

Ingen hemma när jag kom hem så jag passade på att gå ett spår som jag tänkte att Bazz skulle gå sen. Det är väldigt blåsigt idag också men det är ju lite mer stilla i skogen. Det tog ungefär en timma innan grabbarna kom hem så efter en stund gick vi ut för att spåra. Det började ju bra men sen girar han åt fel håll. Jag försöker få tillbaka honom på rätt spår igen men sidospåret är mer intressant. Det är väldigt nära där vi gick spåret igår så jag vet inte om det är det han känner men spåra dagens spår går inte. Vi ger upp och tar en promis i stället. Bättre lycka nästa gång  


Fick igår besked av Bazz syster Wilmas matte Katarina att de äntligen fått svar på Wilmas röntgen (ja jag vet att det blev en konstig mening men ni förstår säkert.-))

Hon hade HD A och ED ua. Underbart, grattis till er  .


Fick nummerlappen till Vallentuna idag. Kom att tänka på att det är utomhus den här gången och Bazz lär väl gå med nosen i backen hela tiden. Det blir till att öva lite på gräsmattan i veckan. Man vet ju inte vad det blir för väder heller så jag lär ju ha huvudet fullt med vad jag ska ha på mig och allt vi ska ha med oss. Att det är Patrik Cederlöf som är domare gör det hela inte mindre nervöst. Föredrar om det är någon jag aldrig träffat samtidigt som det ska bli kul att se vad han tycker på "riktigt". Sen går det som det går:-)



Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards