Livet med Bazz

Direktlänk till inlägg 6 juni 2014

Svenska flaggans dag

Av Marit - 6 juni 2014 12:54

Idag är det Sveriges nationaldag vilken vi tillbringar på holmen. Lite växlande molnighet på förmiddagen men nästan ingen vind. En skön dag.

 

Gick till insidan för att kolla svanarna. Såg att hanen låg i viken så vi smög sista biten fram.

 

På udden ligger mamma svan med sina ungar. De hör ju oss förstås och börjar gå i vattnet.

Förra helgen låg både mamma, pappa och då sex stycken ungar på udden på kobben utanför. Typiskt nog hade jag inte med mig kameran just den gången vi gick dit. Idag är det endast tre ungar kvar. Jag hoppas att de kommer överleva. Med tanke på hur lågt vatten det fortfarande är så är det i alla fall inga problem att få tag i mat.

     

När de har simmat ut en bit i vattnet släpper Clas Bazz som efter en liten stund också får syn på dem. Han jagar ju duvorna hemma och tyckte väl att de där små dunbollarna var ungefär detsamma. Bort skulle dom i alla fall!

 

De var ingen risk att han hade fått tag på dem men mamman fräste och markerade. Jag hade nästan velat se hans reaktion om mamman hade vänt sig om och kommit emot honom. Så himla kaxig tror jag inte att han hade varit då minsann.

 

Vi gick hemåt igen. Inga skrakbarn har vi sett än heller.  Mötte husse i Långvarpet och inspekterar ängen som var nyklippt för två veckor sen.

Dags att klippa igen men blommorna har verkligen kommit fram.

 

Men först vill Bazz leka lite. Att bli jagad är roligast tycker Bazz och husse hänger på. 

   

Lite närkamp med pinnen och sen i väg igen.

             

Fortsätter hela vägen upp till stugan också.

 

Bazz som annars är så trött på mitt fotande av honom och alltid vänder sig bort eller gå därifrån så fort jag ska ta kort har ovanligt många gånger den här helgen stått still och tittat åt mitt håll. (Ingen sa dock något om att se glad ut)

 

Ja lite titta bort också

 

Ja nä nu får det räcka för den här gången

 

Förbereder middagen, Bazz hårdbevakar sina intressen. Med lite tur slår någon till skärbrädan så att biffarna hamnar preciiis där han står. Jorå ingenting är omöjligt :-)

 

Skulle sopa på trappan och lyfte lyktan en halv decimeter och slant. Kras sa det men lös fint i mörkret gjorde den ändå.

 

Får hoppas att jag hittar en ny till kompisen på andra sidan.  

God natt Sverige!


#Sverige #svenskaflaggansdag #sverigesnationaldag #swedishnationalday

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marit - 16 april 2017 14:45

Om det var en fantastisk dag igår så är det raka motsatsen idag. Iskallt och snöyra som kommer och går.      Vi hade tänkt att åka hem i eftermiddag efter lunch men nu diskar syrran i kylan och vi andra packar ihop det andra. Sen åker vi hemåt ...

Av Marit - 15 april 2017 14:15

En underbar morgon om än något kyligt i luften.        Efter frukost går vi ner till stranden och sätter oss och löser melodikrysset. Riktigt skönt men sen går vi uppåt.    Här uppe var det riktigt gott att vara. Här är det lä och solen ...

Av Marit - 14 april 2017 22:00

Vi har tur att vinden ligger på N- N/Ö så vi har lite lä på vår sida. Srpinger på årets, för mig, första tussilago på ängen. Ett sant tecken på åt vilket håll det faktiskt går. Även om man tvivlat många gånger i år.    På insidan blåser det orde...

Av Marit - 13 april 2017 20:45

Efter frukost åker Karin, Åke, Clas, Bazz och jag ut till holmen. Det är gråmulet hela vägen men när vi kommer ut till Bullis skiner solen emot oss. Det är inte direkt någon vårvärme ute så det är som vanligt obetalbart att stänga dörrarna i båten oc...

Av Marit - 15 januari 2017 22:51

En solig och fin dag med ca -4 och lite snö kvar på gräsmattorna. Clas och Bazz är ute på promenad och jag ligger i soffan och kollar i kapp en serie jag följer. Tycker mig se en gestalt i trädet som borde vara en domherre och mycket riktigt är det b...

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards