Livet med Bazz

Inlägg publicerade under kategorin Skärgård

Av Marit - 2 juni 2013 22:00

Kan man tänka sig - idag skiner solen

Bazz och jag tar en promenad och kollar läget. Risbergs har åkt hem och Bazz passar på att ta ett dopp vid sandstranden.

Det är fortfarande lågt vatten så båten syns knappt vid bryggan.

Såhär kan man också lösa uppgiften med att behöva binda fast något i sjöbon.

Troligen har grävlingen varit framme igen och den här gången i potatislådorna. Ett flertal potatisar saknas och det är allmän  oordning. Inte blev det vackert men jag hoppas att det ska stoppa odjuret.

Det är hett idag så det blir många bad

Plötsligt kommer något stort och läskigt från skogen.

Jaha det var bara husse som kom med gräsklipparen.

Han har klippt på ängen och i Långvarpet så nu är det så fint,

Utekök? Man kan få se på teve medan man lagar också - lyxigt värre!

Fortfarande inget hus på plats hos Haglunds men nu är det förberett för plintarna. Maggan har släpat betongsäckar hela dagen.

Bazz tycker att det blev långsamt och intar en av sina favoritplatser.

Vi går vidare till insidan  och ser skraken med hela 9 ungar. Undrar hur många som är kvar i livet senare i sommar.

En underbar dag så som den borde vara. Vi åker hemåt vid femtiden trots att man helst velat stanna. Längtar efter semestern nu.

Av Marit - 1 juni 2013 21:30

Sent om sider kom vi ut igår kväll. Problem med batteriet på båten ledde till 2 timmars extra åktid med bilen  innan vi kom iväg.

Det är inte toppväder på morgonen och vi hinner precis ta morgondoppet innan det börjar regna. Glädjen är väl att det var hela 12 grader i vattnet nu.

Thomas och Chilla är ensamma ute och Thompa passar på agtt elda.

Regnet håller i sig till och från hela dagen. Fördelen är väl kanske att man får en hel del gjort som man inte hade prioriterat om solen skinit.

Clas hjälper Thomas med den till synes arbetskrävande uppgiften att åka runt med bryggan och lägga den på plats.

Så nära men ändå så långt ifrån

Chilla är verkligen en cool tjej och sitter obekymrat på bryggan, även när det gungar.

Bazz vill verkligen ut till henne

Men det är ändå för långt ifrån

Av Marit - 19 maj 2013 22:30

I fredags åkte Clas, Bazz och jag ut till holmen. Det var soligt och skönt så det kändes lovande inför resten av helgen.

När vi vaknade i lördags såg det dock annorlunda ut. Trots blåsten försvann det inte på hela dagen. Vid några tillfällen såg vi Gråskär och Högkobb utanför men sen kom dimman tillbaka.

Frukost vid stranden var bara att glömma så vi tar en prommis i stället. Här hoppas vi att det står ett hus nästa

gång

Vi går vidare till insidan. Där såg man inte mycket mer av öarna utanför.

Det är inte mycket som återstår av bryggan där vi alltid hade båten förut.

Husse vänta på mig...

Clas såg att de gamla knaparna var av mässing så de skruvade vi av innan bryggan är borta för alltid. Blir fina att fixa till och använda till något.

Det här gamla däcket kände vi däremot inte att vi behövde återanvända till något. Patina eller inte spelar ingen roll!

Inte heller den här är något att spara tror jag.

Den här blomman kommer jag aldrig ihåg vad den heter. Den är i alla fall finare på nära håll än på avstånd.

När vi kom tillbaka roade sig Bazz med sitt favoritsnöre.

Tror att det blir gott om blåbär i år också!

På kvällen åt vi middag hos Maggan och Lalle. Det är finalen av Eurovision song contest och Danmark vann medan Sverige kom på 14:e plats med Robin Stjernberg och låten You.

Söndagen var inte mindre dimmig än lördagen men betydligt mindre blåst.

Men det fanns saker att göra idag också så det gjorde inte så mycket. Karin hittade en smart vattenpåse på Hööks, som jag köpte ut, att lägga i skottkärran så man slipper bära en massa hinkar. Satte ner potatisen i pallkragarna och sådde lite grönsaker i det andra landet. Perfekt sen att testa den nya "kärrhinken". Gick ner till pumpen, eftersom det är snustorrt i regntunnorna, och började pumpa. Tar ett tag att pumpa 80 liter vatten! Kände vid ca 60 liter att nu tror jag att det räcker. Det är ju en sak att dra kärran på stallbacken men uppför en knölig skogsstig på ca 100 meter är inte lika lätt. För det första var det tungt som attan och med en kärra som är ganska nätt och ranglig så blev det inte lättare. Bra träning var det i alla fall  . En torr sommar kommer göra susen för kroppen.

Det enda som var enkelt sen var att tippa kärran och fylla vattenkannan. Lite för brant för att kunna hälla direkt från kärran på landet. I alla fall på potatislådorna.

Tur att lökväxterna står sig i torkan.

Vad gör husse där bakom?

Vi bestämde att inte måla väggen en gång till då det skulle bli för vitt så nu får den vara klar.

Vädret bestämde sig för att inte bli mycket bättre idag heller så vi äter lunch och packar sen hemåt. Det är lite klarare på hemvägen inåt land men inte mycket.

När vi kommer hem ser det nästan ut som att det snöat. Det kommer nog inte bli några körsbär i år när allt är överblommat på nolltid.

Av Marit - 9 maj 2013 18:30

Kristi himmelfärd och Karin, Åke, Bazz och jag åker ut till holmen. Bortsett från att Åke varit ute över en dag så är det första turen med båten för i år.

Det tråkiga med säsångens första resa är att de satans gardinerna ska upp. Det är varken lätt eller roligt

Till slut var de på plats. Tog hela resan ut!

När vi kommer upp ser vi att en fågel har boat i förrådet bakom bon.

Det ligger fyra ägg i men tyvärr verkar det övergivet. Men man vet ju inte om det dyker upp någon framöver.

Senare på eftermiddagen kommer Maggan över och umgås lite.. Lalle är borta på jobb. Våra nya grannar kommer också över och hälsar, stannar och pratar en stund. Riktigt trevliga

Fredag morgon är lugn och varm

Vi tar frukosten nere vid stranden

Karin slängde i en torr brödkant i vattnet. Efter en stund fick Bazz nys på den och försökte göra sig låååång som möjligt för att nå den. Men att simma ut efter den var det aldrig tal om (8 grader i vattnet).

Säsongen för sillunch har börjat - Smaskens!

Sötnosen

Även Rosendahls var ute. Lilla Chilla, som vi träffade i höstas när hon var 9 veckor, har nu vuxit och blivit stora tjejen.

De två röd-vita passade bra tillsammans.

Lekte bra ihop också

Full fart

Chilla har fått ett bra tag skinnet

Sen var det skönt att vila lite i skuggan

Dags att förbereda potatisen

Den ska få förgro lite innan den åker ner i jorden.

När Åke hämtade Clas efter jobbet på fredagen åkte han förbi Vindö och köpte plank till väggen bakom soffan.

Sen blev det paus när Maggan och Lalle kom över på sillunch

Bazz och jag tar en sväng runt ön och Bazz passar på att jaga lite vågor och bada tassarna.

Mäklarbild (dvs en helt meningslös bild på något oväsentligt men som ändå har ett samband med objektet)

Det här är inte en sån utan han bara råkade stå i blickfånget

När jag tog den här

Stugbyte

Bazz hittade förstås en bra plats att ligga på.

Han tog upp sovandet igen efter att vi ätit middag. Sena kvällar är inte hans grej.

Karin knåpade ihop en fin sån där som jag bara inte kommer på namnet på just nu. Fin blev den i alla fall

Väggen målad. Vi får se om det behövs en gång till sen.

Idag, söndag, är det hemgång efter en lång skön helg. Stort Grattis till Viktor som fyller 23 år idag  .

Av Marit - 31 mars 2013 12:45

Av alla underbara dagar den här helgen så är den här varmast. Det blåser nästan ingenting och solen gassar. Men det har varit kallaste natten.

Isen är nu helt borta hos Rosendahls och bortöver.

Nu går isgränsen längs med tomtgränsen ungefär och i morgon är nog isen borta även hos oss.

Vart efter isen släppt har sjöfåglarna kommit närmare. Det ligger en stor grupp utanför Haglunds udde och vi försöker smyga oss på för att se om det är någon alfågel kvar.

Det är inte så lätt att smyga på skygga fåglar så vi kommer inte så nära innan de flyger ut och lägger sig på betryggande avstånd.

Clas utforskar Likviken och hittar en hemlig (fd) grotta som vi inte upptäckt förut när det är normal

vattennivå.

Bazz var den enda som doppade fötterna i havet

Men det gick fort upp igen

Även svanarna tyckte om att isen försvann. Nästa gång tar vi båten hela vägen ut.

Precis när vi packade ihop för att åka hem hittade Clas det första riktiga vårtecknet. Nu går det åt rätt håll

Av Marit - 30 mars 2013 12:00

Idag skulle det enligt väderleken vara mulet och skruttväder, speciellt vid ostkusten. Mer fel kunde det inte bli. Visserligen blåser det en del men solen strålar från blå himmel.

Glad Påsk! Och grattis på födelsedagen svärmor Brittis

Det händer mycket med isen nu och för varje dag spricker det upp.

Här dröjer det nog en stund till innan det blir dags för sjösättning

Efter en promenad runt ön är det mysigt att krypa in i filten och somna en stund i solen tycker Bazz.

Uppenbart fler som tycker.

Man kan ha det sämre

Karin och Åke tar sena båten hem och vi följer en bit. Vi blir kvar en natt till.

Av Marit - 29 mars 2013 11:00

I dag åkte Karin, Åke, Clas, Bazz och jag ut till holmen. Det var en och annan till som skulle ut så båten tog en extra sväng till Styrsvik och tillbaka innan ordinarie avgångstid för att lämna av folk. Trots det var det knökat med folk och biljettkön gick nästan genom hela båten.  Väl ute på isen utanför Stor sten var det ingen trängsel direkt men det var lite folk runt om i stugorna.

Isen ligger hela vägen

Clas har morfars gamla ispik och håller koll på tjockleken. Bazz, iförd säkerhetslina, kolla kvaliteten på själva isen.

Det är extremt lågt vatten

Men vad gör det när solen skiner och man är mätt efter sillunchen

Rosendals brygga ligger stadigt på botten. Ingen risk att den åkt iväg i vinter direkt.

Sista gången vi åkte båt hit i höstas gick vattennivån upp till bryggkanten. När vi var här i februari var det också lågt men nu måste det vara rekordlågt. Killarna passar på att staga upp bryggan lite mer efter raset förra året. Skönt att för en gångs skull slippa stå och jobba i det kalla vattnet.

Måskobben har aldrig varit så stor

Borta vid Nore åkte folk skridskor men vi vågade inte ut så långt. En bit ut i viken låg isen ganska tjock ändå.

Varför sitta på backen när man kan sitta på någonting mjukt och varmt

Nere vid vår strand var det riktig ebb.

Blir svårt att doppa sig i kväll när det ska bastas (tack och lov). Det får bli dusch med Finska hinken i stället.

Ingen is att gå på men lite för mycket än för att åka båt.

Vad ska man äta på påsken om inte lamm, yammi!

#bazz #skärgård #storholmen #is #vackertväder #vinter #älskarskärgården

Av Marit - 23 februari 2013 22:01

9.40 kastar vi ankar och åker till Långvik, Runmarö, tillsammans med Kroghs och Haglund. -7 i morse men här är det nollgrader och ingen blåst. Solen håller sig dock bakom molnen. När vi passerade Skurusundet och Baggen på väg till Stavsnäs låg där en vit vägg över fjärden och det kändes tveksamt om det skulle klarna alls under dagen.

Men det löste sig!

Inte var det så ljust precis men det var ju i allla fall ingen dimma

Det låg faktiskt is på hela insidan

Så det var inga problem att ta sig över

På utsidan låg det inte mycket is

Så det blev ingen promenad där

I Lalles vik låg tjocka isblock

Bazz panar

Lunch på gång, brasa måste fixas för att grilla korven på. Johan hade med sig ett järn för att göra varma mackor i över elden. Glöm inte smöret nästa gång Johan

Vattennivån har sjunkit rejält -19 sägs det. Vi får se hur det går för Rosendahls brygga när vattnet stiger.

När vi är här på höstarna är vattennivån ibland uppe vid bryggkanten. Liite lägre nu!

Tillbaka till Långvik och väntar på båten hem.

Här kommer "bröllopsbåten"

Vi har tur, Anders Rendler är kapten idag och vi får gå upp på bryggan och hälsa. Mattias är matros tillsammans med Anders Ström. Bara kända ansikten!

I sommar är det 8 år sen vi stod där senast och blev vigda av just Anders ute på Kanan. Tänk, inte en dag äldre har man blivit

4 timmars promenad i friska luften tar på krafterna och man är rätt mör men nöjd när vi kommer hem. Soffan lockar...