Livet med Bazz

Alla inlägg den 9 november 2014

Av Marit - 9 november 2014 22:15

Ajaj vilka korta hälsenor jag har idag. Stretchade vaderna ordentligt efter löprundan igår eftersom jag redan har problem med den ena hälsenan. Hjälpte föga och det gör ont som tusan att gå. Speciellt ner för trappen. Det är helt stumt, ingen töjmån alls i senan. Känner inget i låren så det är ju bra i alla fall. Gäller att gå lite så man får upp cirkulationen igen.


Efter frukost åkte vi och hämtade Clas bil i Tallkrogen, som vi lämnade där igår. På väg hem passerar man Skogskyrkogården och jag fick ett infall att åka in där. Jag har varit där en gång på begravning men då endast i ett av kapellen. Bazz och jag tar en promenad runt. Här och där ser man gravar där någon nyligen begravits.

 

Har läst i efterhand att Skogskyrkogården är med sina 102 hektar Sveriges näst största begravningsplats och rymmer cirka 100 000 gravplatser. Det är verkligen mäktigt att gå omkring där och gravarna varierar verkligen i utsmyckning och stil. Det är som att gå på en konstutställning. Vad jag skulle önska är att folk tar bort etiketten på gravljus och lyktor. Stör lite med en stor blaffa där det står t ex Ica Home över hela ljuset eller Ikeas streckkod kvar på lyktan. Annars känns det som att det numer är lite mer fritt vad man vill ha på sin plats. En del har foton, stenar, nallar och annat runt stenen. På den grek-ortodoxa delen är det många som har foton på själva gravstenen. Man ser direkt att det är en annan religion. Har en känsla av att det var mycket stelare förr att det inte passade sig att ha en massa "krams" på gravarna. Eller så är det bara som jag kommer ihåg det.


Efter en stund kommer vi till en äldre del av kyrkogården. Där var många omärkta gravar med enkla kors i stället för gravsten. En grav var dock mer uppmärksammad än de andra och man blev berörd fast det inte är någon man känner.

"Vår kära Gunilla 8 månader. En liten ängel kom, log och vände om"  

På en stod det en mans namn på, födelse- och dödsdatum. Under hans namn stod fruns, antar jag, födelsedatum men inget dödsdatum. Det kändes lite olustigt. Precis som man bara gick och väntade på att hon skulle dö. Jag skulle då inte vilja ha mitt namn på en sten förrän jag var död.

Lite här och där står såna här fina vattenkar.

 

Perfekt promenadväder idag. Vindstilla, några plusgrader och lite härligt fuktig höstluft. Jag hade kunnat gå där i flera timmar till och ska definitivt åka dit igen och gå runt. Ska ju finnas en del fina byggnader att titta på och i också.


#kyrkogård #skogskyrkogården #fridfullt

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards