Livet med Bazz

Alla inlägg under februari 2012

Av Marit - 25 februari 2012 17:00

Ah plusgrader, härligt! Nästan all snö har smält bort så det får nog bli en skön promenad i skogen idag. Visade sig vara en halvkorkad idé .  När vi väl kommit bort från alla övergrusade vägar som sticker i tassarna och äntligen kom in i skogen fick man ju sätta på sig spikskorna, som man inte hade! Det låg ju en hel del snö kvar och förstås en hel del is också. Där det inte var snö eller is var det mest slabb. Men bortsett från det så blev det en trevlig tur .


Halvvägs gick vi ut ur skogen för att ta vägen tillbaka. När vi kom ut på vägen slogs vi av motvinden mot ansiktet. Not so verrry nice! När vi senare kom till stallet fick Bazz bestämma att vi skulle gå över ängen i stället för på gångvägen. Ännu ett korkat beslut men det visade sig sen att gångvägen inte var så mycket bättre i alla fall. Bortsett från där solen legat på.


Stackars Bazz var helt svart och blöt under magen när vi kom hem efter en mils promenerande.  


Senare på eftermiddagen åkte vi till Riksten för att kursa. Det blev ingen rolig historia. Bazz betedde sig som en helt galen hund och var värst av alla. Ingen rolig upplevelse alls och vi klev ett halvår bakåt i utvecklingen. Vi som hade kommit så långt tyckte jag. Det blir till att gå ut och leta upp hundmöten för det här ska vi jävlarimig bli bättre på.

Alla andra gånger har jag klätt på mig allt jag kunnat men då har det varit för kallt för att vara ute alls. Nu var vi ute en stund och det var ju faktiskt plusgrader och lite sol på sina ställen så det behövdes ju inte överdrivet med kläder tyckte jag. Men satan så kallt det var. Det blåste tjyvens och gick genom alla kläder. Man rör ju inte på sig så mycket åt gången heller. Hade godishanden utan vante ett tag och den höll på att förfrysa. Måste fixa såna där vantar som är både en tumvante och med torgvantar under. Tur att vi var två så vi kunde lösa av varandra.

Träning på att vara nära och bara vara. Det var väl den enda gången som Bazz skötte sig. Troligen för att han fick stå bredvid sin kärlek. Frökens rottis Soti  

    

Av Marit - 23 februari 2012 20:58

Andra natten i rad som jag sovit hela natten utan att vakna flera gånger, så himla skönt. Det har fortsatt att regna hela natten och mycket av snön och isen är borta. Det regnar smått på promenaden och jag trodde aldrig att vi skulle komma runt. Men regnet övergick snart i snöblandat och flingorna blev större och större. Det konstiga är att så fort regnet övergår i snö så är det helt ok för Bazz att gå i. Även fast han bli lika blöt.



När vi kom hem möttes vi av nyheten att Sverige har fick en ny tronarvinge kl 04.26, en prinsessa  . Det var roligt! En glad och stolt Prins Daniel höll presskonferens direkt från KS. Strax före lunch slutade snöandet och solen kom fram. Lagom tills det var dags att skjuta salut, 42 kanonskott. I morgon får vi veta hennes namn     

Av Marit - 22 februari 2012 21:24

I morse fick man verkligen hålla i sig för att inte dratta på arslet på väg till parkeringen. I söndags när det var två decimeter slabb på vägen då var han minsann här och sandade. Den sanden ligger nu under isen och gör och noll nytta. Dessutom regnar det som grädde på  moset! På radion har avlöste trafikrapporterna varandra om avåkningar och rekordhalka hela förmiddagen. Folk rekommenderades att stanna hemma. Den halkan märkte dock inte jag av bortsett från lite slir i rondellen men det är ju inget konstigt.


Fick faktiskt lite vårkänslor härom dagen när vi var ute på morgonpromenaden. Då hann det ljusna medan vi var ute och man behövde inte tända lampan inne när vi kom tillbaka. En och annan fågel hade också vaknat och sjöng så glatt.

Hann som tur iväg och träna bodystep idag. Speciellt då jag missade måndagens pump-pass. Dessvärre hade jag missat att lägga ner träningsbh så jag fick använda min vanliga. Så j-a typiskt och ytterst irriterande att glömma. Hade det varit ett lugnare pass spelar det ju inte så stor roll men det är ju mycket rörelse på det här passet. Det var säkert den irritationen som gjorde att det kändes extra tungt idag;-) 

Som väntat blev inte kvällspromenaden värst långvarig då det fortfarande regnar. Bazz tycker verkligen att det är skit att gå ut när det regnar och när det ligger fullt med grus på vissa ställen där snön och isen smällt. En liten sväng blev det ändå och sex hundar mötte vi och Bazz sa inte ett ljud. Det har verkligen blivit skillnad sen vi började med skvallerträningen. Så mycket skvaller har det inte blivit än men resultatet så här långt är ändå fantastiskt. Så skönt att kunna passera andra hundar utan ett monster, även om det krävs lite arbete.


Av Marit - 17 februari 2012 23:28

Dagen började rätt dimmigt och snöigt men klarnade upp till strålande solsken vid lunchtid. Skönt med fredag, det har varit en ganska rolig arbetsvecka men mycket strul och pyssel med nya uppdrag. Clas har AW hela kvällen så Bazz och jag är ensamma.

Tog mig iväg från jobbet strax före 16 och åkte för att hämta B på dagis. Dagis är i tillfälliga lokaler nu då deras gamla lokal renoveras och det är inte tydligen inte lika ljudtåligt där så regeln är att man hämtar sin hund och går ut. Hälsa får man göra utanför. Men jag vet inte om det är för att B inte gör något väsen av sig när man kommer men jag brukar alltid bli stående en stund med personalen och prata lite. Jag hämtar ju inte så ofta så jag vill gärna veta lite vad som händer och sker om dagarna och de verkar lika roade av att prata.


Hur som helst var vi hemma före 5 och det var fortfarande ljust ute!! Snodde om till skidåkarkläder och tog skidorna under armen och Bazz i snöre och gick ner till Lånkan.


Det är så häftigt med ljuset och jag har fullständigt glömt bort att man märker en sån skillnad redan i februari.

Vi kom i så ner till sjön och började rigga utrustningen. Även om det inte var många minusgrader så hann ju tassarna frysa innan jag fått på mig skidor och lyckats krångla på den där eländiga selen på Bazz. Vi trassalde runt ett bra tag innan han fattade att nu ska vi åka skidor och inget annat!!! Blir galen på att man inte kan uppfinna någon fiffig modell av flexikoppel som man kan ha när man åker skidor. Har ett midjebälte och ett långkoppel så att Bazz ska få utrymme att springa på. Det är bara det att i början ska han sprina runt, ruska på sig 18 gånger och springa och stanna om vartannat. Det innebär att jag hinner åka över kopplet - tvärstopp, Bazz springer ett varv runt mig och helst mellan benen också - trasslet är ett faktum.


Efter lite krångel kommer vi i alla fall iväg och det flyter på riktigt bra. (taget med mobilen i farten)

 


Det är helt magiskt (återigen taget med mobilen "on the flow" och förmedlar inte alls känslan) när vi vänder och åker åt stan så att säga. Det skymmer, himlen är rosa längst ner och blir sen blåare vartefter. Ljusen från husen längs stranden lyser upp som oranga lyktor längs sjön och en strimma dimma ligger över en del av sjön. Bättre än så blir det inte!

Bazz var så rolig när vi skulle "gå upp" från sjön. Man kan ju gå upp på flera ställen och ibland går vi inte upp på samma ställe som vi gick ner men idag var det annat. Tänkte att vi idag skulle gå upp på samma ställe och även där fanns tre olika spå att följa och jag tyckte att vi kunde ta det första som vi kom till. Det tyckte inte Bazz! Nä nu är det jag som är ledaren så jag bestämmer .  Inte heller det andra spåret passade men det tredje var samma som vi gick ut på så där skulle vi gå! Han fyllde ju trots allt år igår så han fick faktiskt bestämma den här gången...


Men ni ska ju inte tro att han kunde skita när vi nu var ute i över en timme. Det är ju trots allt en promenad till och från också så han hade ju tillfälle menar jag. Vi gick hem, han fick mat och jag lagade mat till mig. Medan jag åt fick han ett ben med vom i, luktar apa men är tydligen gott. SEN när vi äntligen var klara med alla bestyr och var mätta, ja då var det nog dags att gå ut i alla fall. Tog en runda runt kvarteret och uträttade alla behov så nu kunde vi kasta oss i soffan och mysa.

  

Hade slut på polka-chokladen och det fanns inte i affärn heller så jag provade denna. Prova inte den om ni gillar lakrits - den var så j-a god så jag fick verkligen behärska mig för att inte äta upp hela kakan. Och jag är ingen chokladoman. Provade ett bit igår och tyckte att den var ok men idag var den ASGOD  



Bazz verkar ganska nöjd med kvällen. Ömsom utan filt...


..ömsom på filt...  


Ömsom under filt  

 

Av Marit - 16 februari 2012 06:00

Stort grattis till vår älskade röding som fyller 2 år idag  


Stort grattis även till syrrorna Saga, Wilma, Sally, Irma och Evie  



Hoppas att alla får en smarrig födelsedag       

Av Marit - 12 februari 2012 16:52

Vaknade av nyheten att Whitney Houston dog i natt. Hon hittades livlös på ett hotellrum på Berverly Hilton. Hon har ju haft en del problem på sistone men det är alltid tråkigt när en fantastisk sångröst dör i förtid.

Köpte en gran rustic (smarrigt bröd) i fredags och har rostat och haft på Löfgrens goda apelsinmarmelad på till frukost i helgen. Det var så himla gott  

Idag var då inte vädret att klaga på. Klarblå himmel och strålande sol  


Efter frukost åkte Bazz och jag, rätt klädd idag, till Taggen för att möta syrran för en promenad. Vi gick genom skogen ner på Orlången.


Det var inte mycket folk där och Bazz sprang som en tok. Det var inget vidare spår man kunde gå i heller så det blev lite pulsande. Bra träning för benen:)

 




När vi kom över på andra sidan bron var det dessto mer folk. Vid Sundby var det fullt med folk som åkte skridskor och skidor. Många hade matsäck med och satt och mös i solen. Det är just såna här gånger man ågrar att man inte tog filt och fika med sig.

Vi gick upp till restaurangen för att se om vi kunde köpa oss lite fika där i stället. Där mötte vi Håkan och Håkan, vänner till Löfgrens, så vi fick lite sällskap till fikat.

På väg hem blåste det lite förstås.



På andra sidan bron igen är det lite mer lä. Bazz springer framför fötterna på Karin och vill att hon sparkar upp snö.



Inte en levande varelse i sikte. Bara att springa på tycker Bazz...

Tack kära syster för en fin tur och trevligt sällskap  


Eftersom det inte blev någon gemensam familjemiddag i kväll så drog Clas fram grillen och svängde ihop en smarrig middag.  


    

Av Marit - 11 februari 2012 23:15

Har verkligen ingen lust att gå ut på promenad idag. Gråmulet och -3. Bazz är däremot glad för det innebär att man inte behöver ha täcke på sig. Han hatar sitt regntäcke men vintertäcket har aldrig varit problem med. Har visserligen räknat ut att en vanlig kall dag åker täcket av och på sammanlagt 12 gånger. Så jag kan ha viss förståelse för att han springer åt andra hållet när man tar fram det för dagens sista promenad.


Bestämmer mig i sista stund att ändå åka till Ågesta och gå där. Men varför, varför kan man inte klä sig? Man kan inte ha fleecejacka under när det bara är -3.  Jag förstår inte varför jag ibland helt plötsligt tror att det är så mycket kallare och har lika mycket kläder som vid -15. Det var dessutom ganska tungt underlag då det snöat mycket och inte så upptrampat. Bazz hade mycket spring i benen idag och var låångt före mig när han fick springa fritt. Han brukar aldrig springa så där långt i förväg annars men han behövde väl sträcka ut. Fick för det mesta gå i långlinan då det var en hel del folk ute. Det är ju bra träning på hundmöten men ibland vill man bara gå för sig själv. Inne i en hage hade det samlats ca 20 spaniles, eller vad de kan heta i pluralis, precis där vi skulle gå förbi. Bazz var duktig och sa inte ett ljud trots att en del skällde på oss.


Man undrar om det går båtar här sommartid  


På väg tillbaka till bilen kom en äldre dam gåendes mot oss. Jag kallade då in Bazz och han kom direkt och gick vid min sida hela vägen tills vi passerade henne. Just som hon gick förbi sa hon -Åh vilken duktig hund! Då blev jag så glad och stolt. Trots att det inte var någon jättebedrift så blir man ändå glad när någon spontant säger så där. Efter en runda på över två timmar kunde vi sen åka hem och känna oss nöjda.




Välkyld dricka!


Clas var förbi systemet och hittade ett häftigt vin som han tyckte passade. Glad blev han  , hoppas att det är

gott också:-)


Tilde fyller 10 år nästa lördag men eftersom familjen åker till Malaysia då så blev det firande idag. Tilde hade varit med och bakat tårtan som kom in med små fyrverkerier. Elliot hade bakat goda chokladmuffins.

   

Av Marit - 9 februari 2012 19:57

Kylan håller i sig men senaste dagarna har varit blåsiga och riktigt äckligt kalla. Träffade min gamla barndomskompis Cissa (dotter till Oslstrud ) igår kväll. Höll på att frysa ihjäl de få minutrar jag fick vänta på bussen och sen under promenaden till restaurangen. Men väl där var det varmt och skönt och vi hade en jättetrevlig kväll.


Tänk att nu ger jag snart upp. Har försökt få tag på en sele till Bazz som sitter bra men det verkar ju vara helt omöjligt! Beställde senast en Ruff Wear från hundensbutik.se och trodde faktiskt att den skulle funka. Den går att justera på flera ställen och borde inte gå att misslyckas med. Hade Bazz varit en tjej hade den suttit jättebra men nu blev det total snoppmos. Funderar på att låta sy upp en enligt hams mått. Man kanske skulle skaffat en mer måttanpassad ras   

 

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards