Livet med Bazz

Alla inlägg under maj 2014

Av Marit - 18 maj 2014 23:00

I morse packade vi och åkte ut till Lidingö BK för rallytävling. Soligt och skönt på morgonen och det lovas sol och mycket värme. Idag gäller det för oss. Vår tredje tävling i fortsättningsklassen och blir vi godkända får vi flytta upp till avancerad klass. Riktigt nervöst.

Vilken fin klubb! Stora fina ytor och supertrevliga funktionärer. Fortsättnings- och mästarklassen går samtidigt bredvid varandra med ungefär samma antal deltagare.

Bredvid låg en lika stor agilityplan. Bodde vi inte så långt ifrån skulle jag överväga att bli medlem här.

Det blir riktigt varmt och jag blir lite orolig för att Bazz ska bli för varm och slö. Vi startade näst sist så den sista tiden medan vi väntade stod vi i skuggan och svalkade oss lite.

 

Den här kvinnan är synskadad och kan inte läsa skyltarna själv utan en funktionär fick gå med och läsa momenten. De tävlade i mästarklassen. Mycket imponerande.

När vi var klara var det ganska mysigt att sträcka ut sig i solen.  

Så här såg det ut. Lite fladdrig och okoncentrerat men det gick ju bra i alla fall.

När alla var klara och vi väntade på att de skulle räkna igenom alla protokoll kom skrivaren fram till mig och sa att det såg jättebra ut för oss. Bazz fick också massor av beröm av flera som tyckte han var så fin. Det värmer hjärtat!

 

Gullvivorna lyste i kapp med solen.  

Väntan på prisutdelningen drog ut lite på tiden då man väntade på att mästarklassen skulle bli klar och ta båsa samtidigt. Det är oerhört påfrestande att gå där och vänta och inte veta hur det har gått. Till slut började utdelningen av protokollen. Först blev jag lättad när jag inte ropades upp bland de första, de som inte blivit godkända, men sen blev jag lite orolig när de började närma sig 90 poäng och mitt namn aldrig kom upp. Hade de glömt mig eller blev jag diskad? Nä så var det ju inte. Vi fick ihop hela 91 poäng vilket är vårt bästa resultat någonsin.

Wow - vilken lycka   . Vi har nu utökat titeln med RLD F. Jag är helt överväldigad och så himla stolt över oss. Och vem hade trott det? Minns att jag tänkte att nä det där med tävling är verkligen inget för oss och jag hade inget som helst intresse av det. Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig   

 

Nu har vi en hel del att träna i sommar inför avancerad klass. Högerhandling och honnören bland annat. Kul.


När vi ändå var på Lidingö och väldigt nära passade vi på att åka till Lovik och kolla in det. Lusthuset där vi gifte oss var kvar men behövde både tvättas och målas.

 

Annars var det sig likt. Hade varit en fin dag att gifta sig på.

 


När vi kom hem var det som att någon drop ur proppen och jag blev helt slut. Det frestar på att vara nervös. Fixade lite till i rabatten och satte mig sen ute på altanen och skulle mysa lite. Då kom det faktiskt en hel del moln och det fina vädret kom av sig lite. Somnade i alla fall till en stund och hann precis vakna till innan Håkan, Helene och Tilde kom förbi. När de åkt hem gjorde jag en rabarber- och lite blandade bärpaj som jag tog med till mamma. Dit kom även Karin, Åke och Ludvig och vi åt thaimat tills vi nästan sprack.




Av Marit - 17 maj 2014 22:00

Kalasväder redan på morgonen. Vi äter frukost ute på altanen för första gången i år. Vi har ju ätit nere vid stranden på holmen men hemma har det inte gått att sitta ute förut. Superskönt.

Efter frukost går Bazz och jag mot Balingsnäs. När vi passerar Huddingen centrum är det fullt med folk i Sjödalsparken.

 

Det visade sig vara jätteloppis. Det var bord runt hela parken där folk sålde allt de verkat hitta hemma och som de inte ville ha kvar. En kul idé och riktigt tur med vädret.

 

När vi kom hem till mamma var Clas där och monterade den nya hammocken. Bazz låg och mös i solen.

 

Många skruvar var det men till slut var den på plats.

 

Efter fika åkte vi hem och jag fixade runt i rabatterna lite. Baksidan har varit lite eftersatt och behövde fräschas till. Tokigt varmt men så underbart skönt. Tiden gick fort och snart var det dags att springa igenom duschen för att senare åka till Tallkrogen. Där bjöds vi på god middag och hade en trevlig kväll.  

Av Marit - 16 maj 2014 21:15

Riktigt varmt och skönt idag också. Kakan blev faktiskt riktigt god. Marängen blev lite seg och nötig på något sätt och det skrapades faktiskt ut det sista ur formen så det får man väl säga var ett gott betyg.


Tog också med en bukett gullvivor till jobbet. De växer på gaveln där man ser så lite av dem och jag tycker verkligen så mycket om dem. De påminner om när jag var liten och skulle på kalas till någon i området. Då gjorde mamma ofta en bukett som man fick med sig.  

 

Sol

Av Marit - 15 maj 2014 20:50

Det har varit ondödigt kallt och grått den senaste tiden. Det fina vädret i april kom liksom av sig men idag känns det faktiskt lite varmare och solen skiiiner. Var på återbesök hos tandläkaren på eftermiddagen. Har verkligen en supertandläkare och jag hoppas att sprickan i tanden nu är ett minne blott. Åkte och hämtade Bazz och på väg hem såg vi att grannen satt ute i solen. Åh va härligt det såg ut! Skynade in och bytte kläder, Bazz fick middagen ute i gräset och jag drog fram stolen och satte mig. Yeeeeehh! Bådar gott inför fredagsmyset i morgon.

Till och med Palle Proppmätt fick komma ut för året och njöt i solskenet.

 

Pilfinken sitter i trädet och verkar upprörd över att Bazz går på gräsmattan. Vet inte om den inte vågar ner och hämta mat när han är där. Han gav upp och stack i stället. Senare i sommar blir det nog annat för då brukar de inte bry sig om att man är ute.

 

Matte, kan vi inte göra nåt kul?

 

Eftersom rabarbern har vuxit som attan tänkte jag baka en kaka och ta med till jobbet i morgon. Det gick sådär. Marängen blev jättehög, bränd och sprack. Jag pudrade på lite florsocker för att maskera lite och hoppas att den går att äta ändå. Skit också!!!

 

Idag firar vi också att Bazz har blivit morbror till tre små röd/vita sötingar. Det är systern Irma som bor i Finland som har fött dem. Så det kanske är mest hon och hennes familj som ska gratuleras. Av alla fem systrar är det bara Irma som fått och nog den enda som kommer få. Det är Tarus, som också äger pappa Orville, första kull. Vi önskar dem allt lycka till  

Av Marit - 14 maj 2014 22:15

Idag drack jag sista koppen av mitt nya favorit-te som jag köpte i England. Stora fina påsar i bomull, säkert gjorda för kannor, som räckte till flera koppar samma dag. och som jag snålat på för att de inte skulle ta slut. Nu måste jag snart åka tillbaka till England snart eller skicka någon till Thailand där det också finns. Har lite kvar av den påse som Anso köpte i Thailand men det är skralt.

 

Av Marit - 13 maj 2014 20:15

Bazz och jag har bestämt träff med Kattis på Årstafältet för att träna lite rally. Det bistra vädret har lättat lite men jag har ändå en långärmad tröja på under uti fall. När vi kommer till parkeringen vid fältet inser jag att det är fler som tänkt spendera kvällen där. Inte minst alla som tänkt slå några golfbollar. Det var smärre kaos på parkeringen och det var bara att ge upp och åka iväg och leta plats någon annan stans.


Både Bazz och Zion behöver tränas på 8:ans frestelse. Ett moment i rallyn där man går i en åtta och på sidorna ligger antingen leksak eller godis (vad som helst som doftar gott). När man passerar får hunden inte nosa på leksak eller godis och minst av allt ta tag i det. Många poängs avdrag blir det!!! Medan Kattis och jag riggar banan får hundarna sitta och vänta. Inget som någon av dem uppskattade, haha. Men solen tittade faktiskt fram en stund så det gick ingen större nöd på dem.

    

För övrigt var det bra träningsställe i största allmänhet. Många hundar som gick förbi, modellflygplan som cirklade runt oss och skärmflygare som övningsflög från backen.  

Senare på kvällen kom husse hem från Norrköping.

Av Marit - 12 maj 2014 20:00

Grattis till Viktor som fyller 24 år idag  

 

Av Marit - 11 maj 2014 23:15

I morse drog vi till Norrtälje och Roslagens BK för att tävla rally. Det är uppehåll hemma och håller verklligen tummarna för att det är uppehåll även där. Är trött och inte alls så taggad för att tävla men det blir nog bättre när man väl kommer dit. Det är lite tråkigt nu när vi i träningsgruppen är i olika klasser för nu tävlar vi alltid på olika dagar. Det var ju halva behållningen förra året när alla var nybörjare att sitta tillsammans och fika och peppa varandra. Tur att jag har Clas som resesällskap i alla fall.

När vi värmer upp så är Bazz ganska ointresserad och när vi provar momentet "sitt framför" som vi gjort tusentals gånger så förstår han plötsligt inte vad jag pratar om. Känner paniken komma och undrar hur det ska gå.

Jag kör på ganska forcerat och kämpar för att behålla hans uppmärksamhet hela banan. Gick väl ok kändes det som. Efter några strykningar i slutet av startfältet var vi bara ca 15 st som tävlade så det gick ganska fort.

Prisutdelningen är alltid lika nervös tills de kommer fram till dem som blivit godkända. Då kan jag slappna av och bryr mig inte så mycket om hur många poäng vi får så länge det är godkänt. Sen kan man alltid fila på momenten för att få så höga poäng man kan. Men mest för sin egen skull. Trots att vi bl a fick 10 poängs avdrag för ett icke godkänt moment (som faktiskt dömdes fel pga att domaren stod dumt till) så fick vi 75 poäng.


Mycket nöjd är jag    (tror aldrig att Bazz fattade vad det var som hände :-))

 

Kom hem och åt lunch och sen drog jag i väg till Skärholmen för att inhandla lite presenter. Hann stupa några minuter och sen bar det i väg till Löfgrens för att fira Åke som fyllt och Viktor som fyller i morgon. Viktor hade fått en överraskningsfest av Ludde och kompisarna i går så han var lite trött i dag. Vi fick som vanligt god middag och vin.

Bazz får egentligen inte vara i deras soffa men Ludde brukar smuggla upp honom i knät ändå.

     

Ingen är gladare än Bazz men jag tror att Ludde ångrade sig när Bazz la av en fis. Eller var det  kanske Ludde som fes? Bazz ser i alla fall väldigt ovetandes ut *fniss*

 

Nöjda och glada åkte vi hemåt.

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7
8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards