Livet med Bazz

Direktlänk till inlägg 14 november 2015

London

Av Marit - 14 november 2015 19:15

Tjoho nu åker vi till London igen, mamma, syrran å jag

Vi åkte i sninottan och kom ner lagom före lunch. Från Hethrow till Paddington åkte vi expresståg vilket gick mycket smidig och väl framme i Paddington tog vi taxi vidare till Covent Garden där vi ska bo. Taxibilarna är så söta i England. Ser nästan ut som leksaksbilar men är väldigt rymliga innuti med plats för väskor å sånt i kupén i stället för i bakluckan. Ganska praktiskt faktiskt.

Karin insåg ganska snart att hon glömt laddaren till mobilen hemma så det första vi gjorde, efter att lämnat väskorna på hotellet, var att gå till Applebutiken i hörnet av Covent Garden.

Eftermiddagens övning bestod i att se Mamma Mia.

Tre förväntansfulla brudar.

Den var verkligen suverän, helt magiskt bra och så mycket bättre än filmen. Man kunde ju inte låta bli att sjunga med lite under tiden men på slutet stod alla upp och sjöng och dansade. En fantastisk upplevelse!

Vi hängde också en hel del på vårt favoritställe i Covent Garden nämligen The Crusting pipe.

Hela atmosfären här är så skön. Jag tror att det är en gammal tågstation man gjort om till butiker, restauranger, uppträdanden mm. Man är liksom inne fast man är ute. Nu till vintern har de smyckat taket med jättelika mistlar och discokulor som snurrar och gnistrar i hela hallen.

Nytt för i vinter var en salong där man gick för att bli fönad. Ingen klippning eller annat utan bara fönad. En liten kul idé om man bara vill göra sig snygg för utgång eller så.

Vi var också på det stora akvariet och tittade på fiskar av alla de slag.

Jo det där gula är faktiskt en fisk och inte en korall.

Det här är också någon slags djur och inte strån som det ser ut. Det andra ser ut som maskar som växer rakt upp från sanden.

De hade även pingviner som vi lyckades timea precis vid matstunden. Man kan ju konstatera att fiskar kan se ut precis hur som helst och ha vilka färger som helt. Det är det som är så himla läckert med fiskar.

Vid den här tiden hyllar man även alla som stupat i kriget med den röda vallmon som symbol

På varje pinne (kors) stod ett namn handskrivet. Många namn har någon stackare fått skriva.

Alla våra tänkta middagsrestauranger var antingen fullbokade eller stängda. Vi hittade då av en slump en liten italiensk restaurang vägg i vägg med det ställe där vi bodde. Som ett hål i väggen men visade sig ha fantastiskt god mat. Det hände sig därför att vi åt där båda dagarna.

De hade också väldigt god olivolja och balsamvinäger vilket vi köpte med oss en massa flaskor av hem.

En del shopping blev det förstås också. Mamma följde tålmodigt med och fick vara smakråd när vi provade. Man tror plötsligt att allt är så billigt och bra så fort man är utomlands (och så är ju fallet verkligen inte när man är i London). Men det är ju kul att ha något som inte alla andra har. Den här köpte jag dock inte!

När det gäller shopping så var vi ju också tvungna att åka till Harrods och köpa lite mer fin-te! Världens dyraste förmodligen men jag behövde fylla på lagret. Det går alltid lätt att åka dit men när man ska därifrån blir det alltid rörigt.

Det slutade med att i tog en lunch på ett ställe i närheten och sen tog vi taxi tillbaka    Vi hade kanske kunnat lifta med varubilen annars.

Sen, sen skulle vi ju till Harry Potters perrong 9 3/4. Den skulle ju ligga på Victoria Station enligt syrran och när vi var här i somras hann vi inte söka upp den men nu jädrar skulle vi hitta den. Sagt och gjort tog vi bussen till Victoria och in på stationen. Den borde ju rimligen ligga i närheten av perrong nr 9 så vi begav oss ditåt. Vi letade och letade och tyckte det var konstigt att det inte fanns någon skylt eller så som visade var den fanns.

Till slut fick vi fråga en personal som stod utanför spärrarna var den låg. Efter lite dividerande kom det till slut fram att den inte alls fanns här utan på Kings cross station. Aha inte konstigt att vi inte hittade den då!

Det blev ju bara att bege sig dit. En mycket modern och vacker station för övrigt.

Man kunde sen  nästa ana var den låg. En hel del folk stod samlade vid ett "hål" i väggen.

Precis här började äventyret för Harry Potter och vem vill inte återuppleva det ögonblicket.

Ja vi förstås!

Passade bra med ett glas vin efter den utflykten.

En supertrevlig resa till ända och hemfärden återstår. Tack kära mamma och syster för en fantastiskt trevlig helg men mycket skratt och minnen för livet