Livet med Bazz

Alla inlägg under december 2013

Av Marit - 23 december 2013 22:00

Hade en liten sak att fixa i centrum så jag drog iväg direkt efter frukost. Mötte upp killarna i centrum och sen åkte vi ut mot Jordbro. Bazz och jag stannar en bit innan för en promenad medan Clas fortsätter till garaget.

Vi går i Rudans friluftsområde. Där finns olika slingor att gå och på vägen finns som en träningslokal, fast ute, en frisbeebana och vanligt elljusspår.

 

Behövde lite mer mossa och gick förbi en del av skogen som i princip bara bestod av mossa. Här kunde man verkligen plocka med gott samvete utan att någon skulle märka det. Hittade ett par kantreller också men de var väldigt svampiga i konistensen. Precis när vi åker därifrån hör vi att det varit väpnat rån vid City Gross i Kungens Kurva. En väktare har blivit skjuten i magen och man söker efter tre gärningsmän. Det är inte första gången i det området men man kan ju ändå förundras att de vågar slå till när det är så oerhört mycket folk i omlopp där. Visserligen finns det säkert just av den anledningen en hel del pengar att hämta men ändå. Det gäller att fly åt rätt håll också så att man inte fastnar i köerna. Hörde senare att de fått tag på alla tre gärningsmän i Segeltorp så det känns ju skönt.


 En av våra grannar i området har verkligen gått all in när det gäller julbelysning. Man måste anta att de har ett väldigt bra avtal med sin elleverantör. 

Det blinkar en del och det är inte svårt att hitta dit om man är osäker.


 

Av Marit - 22 december 2013 00:45

Idag har vi lite bättre tur med vädret. Blåsigt men faktiskt lite sol mellan varven. Bazz och jag åker till Haga för att ta en promenad. Vi börjar som vanligt med mördarbacken upp till toppen vid parkeringen. Utsikten är inte att klaga på när man väl kommit upp flåsandes.

Det är som vanligt ganska mycket folk ute och promenerar eller springer. Bazz är full av spring och hade säkert njutit av att springa runt på slätten nedanför koppartälten men det var lite för mycket liv runtom för det. Skulle tagit springskorna på så hade vi kunnat springa runt i stället.

 

Vi tog i alla fall en sjukliometare runt och vi tror att kronprinsessan är hemma, inte för att vi såg henne men flaggan var åtminstone hissad. Runkeeper pratar numera svenska och hade den påslagen när vi gick runt. I motsats mot den engelsktalande damen pratar den svenska med en mycket tråkig och digital röst som lät ungefär - tId sjugOtvÅ minUter, distAns tvÅ punkt nOll kilOmEter. Om ni förstår hur det låter? Tror faktiskt att jag går tillbaka till den engelska damen i fortsättningen. Den är väl kanske inte så myket bättre men man har liksom vant sig med henne nu.

Dessutom är den så uppenbart översatt ord mot ord. Det är då det blir: Träningspass - ingen och Gå ut och Gång!!!

 


På vägen tillbaka gick vi runt jätteberget igen men gick nu upp på baksidan där vi annars brukar gå nedför. Den är ungefär dubbelt så lång och dubbelt så jobbig. Där skulle jag inte vilja backträna trots att det säkert skulle göra susen!

När vi kommit hem och ätit lunch var det bara att sätta igång med godistillverkningen. Strax efter åtta på kvällen kom Clas hem från Piteå så då blev det lite paus för mat och prat innan tillverkningen fortsatte igen.


Siste ljuset i staken ska tändas också

 


Av Marit - 21 december 2013 23:45

Jag var ju så oerhört trött igår vilket går direkt emot det faktum att jag gick och la mig kl 03.00 i morse. Har man väl kommit över tröskeln så blir det lätt lite längre än man tänkt. Inte jättepigg när Bazz vaknade vid sextiden mrn fick honom att somna om en stund innan vi gick ut på morgonpromenad. Både Bazz och jag åt frukost och sen la i oss i soffan och somnade om en stund. 

När vi var redo för dagens långpromenad var det blåsigt och regnigt. Mycket omysigt och varken jag eller Bazz hade någon lust att gå ut. Vi tog flera småpromenader i stället. Sen var det städning och fix som stod på schemat hela dagen. Bazz var sur och tyckte det var onödigt med allt spring upp och ner. Han visste inte riktigt var han skulle vara så han var mest i vägen, precis som han brukar!

Gjorde verkligen mitt yttersta för att bli klar med all handling så att jag skulle slippa åka till Kurvan på helgen. Köpte en kudde på Jysk igår men kände att den var lite för hög och hård. Eftersom det är en hygienartikel är det endast en dags bytesrätt på dem. Tänkte strunta i det men kände att det var onödigt att behöva slänga en ny kudde eller låta den bli liggandes bara för att jag inte ville åka och byta den i röran. Men smart som man är så åkte vi till Kurvan men i stället för att åka in i röran parkerade vi vid gamla butiken, numera Arken Zoo. Jag halvsprang sedan fram och tillbaka till Jysk och bytte kudden mot en annan. Sen tog Bazz och jag en promenad där i området innan vi åkte hemåt igen. Nemas problemas!

Mamma har bakat rullrån som bara är sååå goda. Fick en burk plus en burk med struvor. Åh lyllo mig!

 

I normala fall är det trångt i soffan men nu när husse är borta och vi verkigen kan bre ut oss ska Bazz ligga bredvid mig och armstödet så plötsligt är halva soffan ledig i stället.

 


Till slut blev det kväll och jag känner mig ganska i fas med allt pyssel. Det blev en betydligt tidigare kväll idag.




Av Marit - 20 december 2013 22:00

Äntligen! Sista dagen innan jullovet. Verkligen arbetstagarens jul i år jämfört med förra året. Mycket jobb i veckan och man märker att det drar ihop sig till årsskifte. Clas åkte till Piteå i onsdags så det är fullt skägg även utanför jobbet då jag tänkte hinna med att fixa allt innan helgen för att slippa trängas med alla sistaminutenmänniskor som stressar i helgen. Bazz har varit hos mamma de här dagarna och i går sov han kvar där så jag kunde verkligen koncentrea mig på att fixa allt jag behövde. Guld värt!

Fast jag har fortfarande inget att ha på mig på julafton  . Får väl bli mysbrallor och en sliten T-shirt!


Nu är det i alla fall officiellt på SKK att vi fått titeln och därmed heter RLD N Kronsäter´s Buzz. Gör egentligen inte någon större skillnad men jag är så oerhört glad och stolt över denna titel. Inte över titeln i sig utan mer innebörden av den. Hade någon sagt för ett år sedan att vi skulle hålla på med rally och inte allra minst tävla i det hade jag skrattat dem rätt i ansiktet. Fanns inte på kartan helt enkelt! Bazz har ju verkligen inte "viljan att vara till lags" vilket har inneburit många långa träningstimmar (och tandgnissel). Min kunskp är ju inte heller på elitnivå när det gäller inlärning så det tar sin tid att nå dit man vill. Men vi kommer närmare varandra hela tiden. Att jag verkligen gav mig in på tävling är också overkligt. Att jag som är, och alltid varit, oerhört blyg och inte haft något behov av att synas eller så plötsligt bestämde mig för att visst ska vi tävla. Hur tänkte jag? Tror att det har mycket med åldern att göra. Man gör det mer för sin egen skull och bryr sig inte så mycket om vad andra tycker och tänker.  Nu är jag ändå glad att jag tog beslutet även om jag inte alltid varit jättenöjd över våra insatser men det bevisar ändå att vi är på rätt väg. Vi kan! Kurserna hos Tina har verkligen också hjäpt till och medverkat till detta. Nu satsar vi på bättre poäng och kanske en klassuppflyttning. Kanske slipper man vara så himla nervös på tävlingarna också. Nu har vi inget att förlora.

 



Av Marit - 14 december 2013 23:15

Efter frukost tog Bazz och jag vår sedvanliga helgpromenad. Vädret är sådär men ändå uppehåll när vi börjar men övergår mer åt hundväder ju längre vi går. Märkligt hundväder också för vi möter inte många självar fast vi är ute 1 ½ timme.

Gick förbi ingången till reservatet vid thaien i Kurvan och ser till min förfasan att de har stängt av sjön. Vi som tänkt gå dit och ta oss ett dopp, eller ja om Bazz kanske hade haft lust att bada!

Kl 09.00 hänger vi på låset   (eller inte) 

 


Inget glasögonväder idag precis.


 


Fram emot kvällen blev det dags att åka till Hanna för en tjejkväll med rallygänget, fast utan hundar. Ja som ni förstår pratade vi inte om någonting annat än hundar. Men bara trevligt hundprat  . Ibland när man är bland hundfolk är det ofta några som kan hund liite bättre än alla andra och vet precis vilka metoder som är rätt och fel och fungerar eller inte. Här är alla lika bra/dåliga och diskuterar gärna men ingen klankar ner på någon utan man delar friskt med sig av sina brister och hjälps åt att hitta lösningar. Det är bra för själen   (trots att jag är tanten i sällskapet, åtminstone sett till åldern)


God mat, efterrätt och snask  

 

Clas var snäll och kom och hämtade mig senare på kvällen. Bandidos hade förmodligen utflyttningsfest så när vi kom hem stod polisen i korsningen och kollade alla förbipasserande bilar. Vi fick passera! När vi svänger upp för backen står där fullt med polis- och civilbilar avvaktande. Vi åker hem och somnar sött!

Av Marit - 13 december 2013 22:15

Sankta Lucia! Dagen hade kunnat passera omärkt förbi. Inget Luciatåg och ingen stämning alls. Min arbetsgivare är verkligen urdålig på personalvård och visar sällan någon uppskattning. Verkade inte som någon annan orkat fixa något heller. Alla har nog med sitt på något sätt.  Men ibland behöver man bli lite ompysslad även på jobbet. Under dagen kom i alla fall en leverantör/partner med glögg, lussebullar och pepparkakor. Dagen kändes plötsligt så mycket bättre.

 

Mina kära domherrar var här idag igen. Börjar bli bortskämd med att se dem.

 

Av Marit - 12 december 2013 20:43

Ja så har nästan en vecka till förflutit igen. Det är plusgrader igen så nu är allt mörkt, grått, skitigt och rått igen. Igår kväll var det nästan ljummet ute när vi tog kvällspromenaden och i morse var det +8 grader. Kupévärmaren var på för fullt i bilen som vanligt och jag höll på att få värmeslag när vi åkte iväg. Med vi menar jag Bazz och jag. Clas och Håkan har åkte en snabbis till Tyskland för att gardera jul- och nyårsförrådet så Bazz fick vara hemma hos mamma idag.


Stax efter jag kom till jobbet fick jag plötsligt se en domherre i trädet en bit bort. Sen kom den och hans fru och satte sig i trädet precis utanför mitt fönster.


 

Så röd och fin. Sen kom en till så det var sammanlagt tre stycken. Inte ofta man ser dem och inte så nära. Blev inte mycket jobbat under tiden de satt där utanför.

     

Ca 20 timmar senare är de hemma igen. Nu ska vi väl klara oss över helgen i alla fall!

 


Det blåser upp rejält mot kvällen vilket verkar vara ett signum för den här så kallade vintern. Hoppas att träden håller.

Av Marit - 6 december 2013 22:30

Vi har ju länge väntat på vintern och framförallt snön. Det har ju tots allt varit rätt skönt att det inte kommit någon snö än med tanke på hur länge den låg kvar i våras. I veckan har det dock varnats för stormen Sven som varit på antågande. Fredagen skulle vara helt igensnöad och man varnades för att ta bilen till jobbet. Jaja mycket snack och lite verkstad! Visserligen har södra Sverige haft blåst som medfört inställda tåg och broar men i Stockholm är det som vanligt.


Plötsligt igår på jobbet började det snöa, den första för i år. Den höll dock inte i sig så länge så att man märkte någon större förändring när man skulle åka hem.

Idag har det blåst och snöat lite men inte värre än vanligt. Lite snö hade ändå samlats på gräsmattan och på kvällspromenaden så blev Bazz helt överlyckligt och sprang runt som en tok och letade snökockor.


Strax före ett i natt hände något som fick oss alla tre att sömndruckna plötsligt sätta oss upp i sängen. Jag drömde nog in i det sista. Det visade sig att taklampan lossnat från taket och smackat rätt ner i golvet.  

Lampan består av 4 spotar som och bakom är det liksom som en glasskiva. Dem är av typ duralex dvs de går visserligen inte i flagor men dock i tusen bitar. Det var bara att skicka in hunden i badrummet och fram med dammsugaren och försöka få upp allt splitter. Inte kunde man tända i taket heller för att se alla bitar - typiskt! Hoppas att inte grannen vaknade och trodde att vi fått stora knäppen när vi började dammsuga mitt i natten, haha. Tids nog fick vi upp allt tror vi och vi kunde lägga oss igen. Det ramlade ner några bitar till när jag skakade täcket i morse.


Sent i går kväll fick vi beskedet att Nelson Mandela har avlidit. Ja det var han väl värd efter allt han gått igenom och efter sjukdom på senare tid. En historisk person som har betytt så himla mycket för hela värden. Vila i frid Nelson!


Otacksam är det minsta man kan kalla hunden för i alla fall. Köpte riktigt fint tugg i älghud till honom. Visste ju inte om han skulle gilla det så jag tog lite mindre variant och inte XXL-ben som en del gjort. Bazz är ju ingen som ligger och toktuggar hur länge som helst. Därför tog jag några mindre "chips" och ett lite mindre rullat ben (som ändå är större än de ben han brukar få). Han blev överlycklig och började tugga - en stund. Nu ligger det där på mattan lite smågnagt och ensamt. Det duger helt enkelt inte längre.....

 

Presentation


RLD N RLD F Kronsäter's Buzz

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Gästbok

Twitter

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

Fråga mig

4 besvarade frågor

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards